4 557 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Byta ut enkelt eluttag till fyrdubbelt, möjligt?
Hej,
Ska byta ut ett enkelt eluttag till ett fyrdubbelt, för att få plats med bl.a ugn, micro, lampa och degblandare lite då och då.
Om jag förstått rätt så är det 2200W på en 10A säkring, och denna säkring går till belysning i vardagsrum och kök i dagsläget. Enligt min uppskattning borde takbelysningen resultera i max 500W. Ugnen jag köpt är på 0.75kw, micron är på 750w och lampan på 25W.
Detta borde då bli, 500+750+750+25=2025 Vilket borde göra det möjligt att ha det så.
Stämmer detta?
Och kan jag köra degblandaren om jag inte samtidigt har igång exv micron?
Ska byta ut ett enkelt eluttag till ett fyrdubbelt, för att få plats med bl.a ugn, micro, lampa och degblandare lite då och då.
Om jag förstått rätt så är det 2200W på en 10A säkring, och denna säkring går till belysning i vardagsrum och kök i dagsläget. Enligt min uppskattning borde takbelysningen resultera i max 500W. Ugnen jag köpt är på 0.75kw, micron är på 750w och lampan på 25W.
Detta borde då bli, 500+750+750+25=2025 Vilket borde göra det möjligt att ha det så.
Stämmer detta?
Och kan jag köra degblandaren om jag inte samtidigt har igång exv micron?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
En ugn på 750w låter lite, är du säker på den siffran? Det är vanligare att de drar bortåt 3kw och kräver 16A säkring. När det gäller mikron så drar de ofta avsevärt mer ström än den angivna mikrovågseefekten. Titta på märkskylten på mikron, där skall stå vad den faktiska maxföprbrukningen är.
500W takbelysning låter mycket. Det är ju 8 60-watts glödlampor eller 25 20W halogenspottar. Samtidigt låter 0,75 kW lite klent på en ugn.
Hur som helst tror jag inte att det blir några problem, alla enheter går ju inte alltid på full effekt. Får du byta mycket säkringar så kan du ju ta tag i det problemet då.
Hur som helst tror jag inte att det blir några problem, alla enheter går ju inte alltid på full effekt. Får du byta mycket säkringar så kan du ju ta tag i det problemet då.
Ring en elektriker som kommer dit och drar fram mer ström från centralen, problemet löst 
Jag antar att det är ett utanpåliggande uttag. För 4-vägsuttag finns ej som infällda.
Effektangivelserna låter som sagt aningens snåla. Förutom belysningen som däremot verkar väl saftig.
Men å andra sidan har man sällan igång allt samtidigt heller.
Effektangivelserna låter som sagt aningens snåla. Förutom belysningen som däremot verkar väl saftig.
Men å andra sidan har man sällan igång allt samtidigt heller.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Ja, ugnen behöver en egen säkring eftersom du idag förmodligen har 10A säkring på uttaget idag. Vid 10A kan du max ta ut 2300W. Du behöver 16A för att kunna använda max effekt och ugnar ansluts inte i ett uttag du har ovanför diskbänken.nejo skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Lägg ut en offertförfrågan på Offerta eller liknande (du har inte en elektriker i bekantskapskretsen som du vill bjuda på en ugnsbakad middag?) och se vad det kostar att dra fram mer el och koppla på en separat säkring till ugnen.
Själv landade jag i somras på strax under 2000 kronor för att installera ett perilexuttag samt dra fram ytterligare en eller två ledare från centralen.
Själv landade jag i somras på strax under 2000 kronor för att installera ett perilexuttag samt dra fram ytterligare en eller två ledare från centralen.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Fast om man anlitar en "okänd" elfirma så kan det vara bra att begära att få se behörighetsbeviset. En kollega fick tag i en elfirma via brabyggare, som vid kontroll visade sig sakna behörighet. Det var en nystartad enmansfirma.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
I kök bör varje uttag ha en egen 10A säkring utom spisen/ugnen som behöver mer.
Mikron, brödrosten, våffeljärnet, diskmaskinen, vattenkokaren, kaffebryggaren, strykjärnet etc drar var och en så pass mycket att de löser ut eller riskerar att lösa ut en 10A-säkring om man kör två samtidigt på samma grupp.
Att tänka på om man planerar att dra nytt.
Mikron, brödrosten, våffeljärnet, diskmaskinen, vattenkokaren, kaffebryggaren, strykjärnet etc drar var och en så pass mycket att de löser ut eller riskerar att lösa ut en 10A-säkring om man kör två samtidigt på samma grupp.
Att tänka på om man planerar att dra nytt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Nu vet jag inte hur pass stort jobb detta är, men allmänt vid köksrenoveringar så kan man bli förvånad ibland över att det är så många som inte tänker på att de måste kontakta en elektriker innan dom kör igång med det nya köket.
Köket är oftast det mest elkrävande rummet i en bostad och är det ett riktigt gammalt kök så är det oftast ganska mycket jobb för elektrikern också! Elprojekteringen tillsammans med en elektriker är jätteviktig! Det finns många smarta tips och lösningar som en yrkesman kan komma med! Dock om man planerar att "snålrusta" och inte förändra elinstallationen så himla mycket så är det naturligtvis mindre viktigt med projekteringen, men köksapparaterna ska ju funka oavsett vald standard och då krävs det ju mer kräm!
Sammanfattning: Kontakta alltid en elektriker innan köksrenovering!
//Patrik
Köket är oftast det mest elkrävande rummet i en bostad och är det ett riktigt gammalt kök så är det oftast ganska mycket jobb för elektrikern också! Elprojekteringen tillsammans med en elektriker är jätteviktig! Det finns många smarta tips och lösningar som en yrkesman kan komma med! Dock om man planerar att "snålrusta" och inte förändra elinstallationen så himla mycket så är det naturligtvis mindre viktigt med projekteringen, men köksapparaterna ska ju funka oavsett vald standard och då krävs det ju mer kräm!
Sammanfattning: Kontakta alltid en elektriker innan köksrenovering!
//Patrik
Klicka här för att svara