hej

vi har en solcells anläggning som i dag är off-grid

vi har planer på att ansluta den on-grid

men hur vet man om elmätaren inte räknar upp egenproducerad el
(har inte lust att betala för den egenproducerade :-)

mätaren är en

aem metrima enerlux tls m07 0402 2008

det kanske finns nogon "back-diod" konstuktion, bättre än den vi har idag ..

den hemma hakkade lösningen idag är en box med 2 reläer som kopplar om invertern går på.

bra lösning ... men det blir en knäpp när reläerna växlar källa

mvh
jep

Gissar att det är energibolaget som byter mätare till en som mäter åt båda hållen....

Om du skall ansluta produktionen till nätet så måste du anmäla detta till nätägaren, dom kommer då att se till att du har rätt mätare.

En behörig elektriker måste göra en föranmälan innan en produktionsanläggning kopplas in. Elbolaget byter ut mätaren till en som klarar av båda riktningarna (utan kostnad för dig).

hej

Jag skall inte mata ut på nätet, bara lokalt hemma

Jep

Det spelar ingen roll om du har tänkt mata ut något på nätet eller ej. Alla nätanslutna produktionsanläggningar _kan_ mata ut på nätet och behandlas på samma vis.

sajjen skrev:
Det spelar ingen roll om du har tänkt mata ut något på nätet eller ej. Alla nätanslutna produktionsanläggningar _kan_ mata ut på nätet och behandlas på samma vis.
Tänk också på att det här är en säkerhetsfråga och inte bara en fråga om debitering. Vid strömavbrott från nätägarens sida så kan det ju bli farligt om nätet helt plötsligt börjar bakmatas när linjearbetarna håller på att arbeta med det.

Jag vet hur reglerna med reservkraft ser ut, men faktiskt inte hur man hanterar det här tekniskt och med rutiner, när det gäller en produktionsutrustning som faktiskt *skall* mata ut kraft på nätet. Jag hoppas att någon fyller i, för det vore intressant att veta, men ett stalltips är väl att nätägaren som minimum åtminstone måste veta om att det finns en produktionsanläggning.

Jag tror med betoning på tror, att de omvandlare som används för att göra 230V växelspänning av solelen, jobbar med nätet som frekvensnormal, om nätspänningen försvinner så slutar de att skicka ut 230V. Men det innebär ju att nätbolaget måste lita på att utrustningen verkligen fungerar så. Uppenbarligen så finns det omvandlare som kan användas utan att nätet är anslutet, så det gäller att man har rätt variant.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
hempularen skrev:
Uppenbarligen så finns det omvandlare som kan användas utan att nätet är anslutet, så det gäller att man har rätt variant.
Ja, eftersom TS idag är "off grid" så har TS uppenbarligen en omvandlare som *inte* behöver nätet som referens.

Om du har en inverter avsedd att sitta off grid så vet du att den inte matar ut på nätet så länge den fungerar. Om den skulle kopplas ihop med nätet kommer sannolikt röken att läcka ut ur den. Boxen du länkar till sitter efter elmätaren så att det garanterat aldrig finns kontakt mellan din inverter och elmätare eller nät.

quadra skrev:
Jepp

[länk]
Den där har du ingen nytta av om du vill köra "on-grid". Det är bara en omkopplare. Du vill vara ansluten till nätet, men minska din förbrukning genom egenproducerad el? Frågan är om din inverter överhuvud taget klarar att kopplas ihop med nätet. Troligen gör den inte det.
Du måste kontakta din elleverantör, även om du inte vill ha betalt för ett eventuellt elöverskott. Dels vill de veta att din utrustning uppfyller de krav som finns. Dessutom är risken är stor att din nuvarande elmätare räknar all el som förbrukning, oavsett åt vilket håll energin går. Du vill ju inte betala el+nät+moms för den el du egentligen tänkt ge bort gratis. Behöver elmätaren bytas är gratis för dig, men det finns troligen annat som kommer kosta pengar, t.ex en ny inverter.

Här finns en del information:

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Broschyr_Vind-solel.pdf

hehe

Jo om ni läst första inlägget såå ....

frågan var om nån vet om
klarar egenproducerad el, så jag utan bli debiterad för den egenproducerad, när jag ansluter en on-grid inverter.

Om inte ... om det efinns ngn bättre lösning än hemma hakket med relän ?

/jep

quadra skrev:
frågan var om nån vet om
klarar egenproducerad el, så jag utan bli debiterad för den egenproducerad, när jag ansluter en on-grid inverter.
Elmätaren är ju inget problem. Kontakta ditt nätbolag så byter de den gratis, om det behövs. Det är invertern du ska bekymra dig för.

Lite mer detaljerad info lik den b_hasse länkade, denna är en bra utgångspunkt för att kunna förstå och gå vidare med såna här tankar tycker jag. Mätaren är som sagt inget problem den ordnas utan kostnad men det kräver givetvis anmälan till nätägaren om man ska ansluta parallellt med nätet. Och för en gångs skull skriver även jag att om något så är detta ett jobb som måste utföras av kompetent och behörig person, finns av flera skäl inte utrymme för gissningar och tester här.

http://www.solelprogrammet.se/Global/installationsguide_solceller.pdf

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.