Hej! Blev precis medlem här. Verkar vara trevligt med alla hjälpsamma och kompetenta människor.
Vår gamla elspis har gått sönder så jag köpte en nyare men begagnad på Blocket. Min nya spis saknade stickpropp och har fyra ledare (eller vad det heter) i sladden; en svart, en brun, en blå, och en gul/grön. Så jag köpte en 3-fas stickpropp på Clas Ohlson. Men förutom jorden blev jag osäker på vart de övriga tre ledarna skulle kopplas. Det är det min fråga handlar om. Låt mig visa er närmare:
Perilexuttaget bakom spisen tillsammans med stickkontakten till den gamla spisen.
Ja, själva uttaget då. Har mätt 230V mellan jorden och resp "hål" utom det uppe till vänster, mätte 400 V mellan hålen, undantaget det uppe till vänster. Öppnade upp uttaget men det sa mig inte så mycket. Kan ni se ifall det ser ok ut?
Den nya stickproppen där jag redan skruvat fast jorden. Men till vilka "piggar" kopplar jag de tre återstående ledarna?
Vår gamla elspis har gått sönder så jag köpte en nyare men begagnad på Blocket. Min nya spis saknade stickpropp och har fyra ledare (eller vad det heter) i sladden; en svart, en brun, en blå, och en gul/grön. Så jag köpte en 3-fas stickpropp på Clas Ohlson. Men förutom jorden blev jag osäker på vart de övriga tre ledarna skulle kopplas. Det är det min fråga handlar om. Låt mig visa er närmare:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Perilexuttaget bakom spisen tillsammans med stickkontakten till den gamla spisen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja, själva uttaget då. Har mätt 230V mellan jorden och resp "hål" utom det uppe till vänster, mätte 400 V mellan hålen, undantaget det uppe till vänster. Öppnade upp uttaget men det sa mig inte så mycket. Kan ni se ifall det ser ok ut?
Logga in
Skapa konto
Den nya stickproppen där jag redan skruvat fast jorden. Men till vilka "piggar" kopplar jag de tre återstående ledarna?
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Det behövs mer information. Om jag ser rätt så har du ingen tråd ansluten i uttaget på den övre vänstra anslutningen?
I så fall betyder det att du saknar Nolla i uttaget. Ganska vanligt men felaktigt utförande. Ett perilexuttag skall alltid vara fullt kopplat.
Du behöver ta reda på om din "nya" spis har 230V eller 400V elementspänning. Har den 230V och det saknas nolla i uttaget så går spisen i bästa fall sönder, i sämsta fall brinner huset (rätt osannoligt iofs). Dvs. i så fall är det fel spis för dig.
Det brukar finnas ett kopplingsschema där spänningen framgår.Ofta bakom en liten lucka ungefär där kabeln går in. Ibland inte helt lätt att tyda, men lägg upp bilder dels på typplåten, dels på inkopplingsschemat.
I så fall betyder det att du saknar Nolla i uttaget. Ganska vanligt men felaktigt utförande. Ett perilexuttag skall alltid vara fullt kopplat.
Du behöver ta reda på om din "nya" spis har 230V eller 400V elementspänning. Har den 230V och det saknas nolla i uttaget så går spisen i bästa fall sönder, i sämsta fall brinner huset (rätt osannoligt iofs). Dvs. i så fall är det fel spis för dig.
Det brukar finnas ett kopplingsschema där spänningen framgår.Ofta bakom en liten lucka ungefär där kabeln går in. Ibland inte helt lätt att tyda, men lägg upp bilder dels på typplåten, dels på inkopplingsschemat.
Redigerat:
Jag borde kanske inte ge mig in i detta då jag inte har fulla kunskaper om eventuell 3-fas. Men jag tror att du behöver ta ett foto på den nya spisens "kopplingsskylt", dvs en dekal som visar hur den kan kopplas. Många spisar kan byglas i kopplingen för olika matning.
Det är omöjligt för oss att veta hur den är byglad just nu i det skick du fick den. Finns det någon kopplingsdosa på spisen där kabeln ansluts?
/J
Det är omöjligt för oss att veta hur den är byglad just nu i det skick du fick den. Finns det någon kopplingsdosa på spisen där kabeln ansluts?
/J
hempularen hann före.... 
Hej hempularen och erikssonjorgen! Tack för era svar, satt uppe till midnatt igår och försökte googla mig fram. Blev lättad när jag såg era svar här! Givetvis ska jag ge er mer information.
Hittade två deklaler på själva spisen som du frågade efter erikssonjorgen, och vad beträffar kopplingschemat som hempularen nämnde, så skruvade jag loss en liten lucka strax ovanför där kabeln går in i spisen. Där fanns inget schema men väl hur det var kopplat så att säga, var kanske så du menade?
Om det där med att nolla saknas; jag lärde mig precis hur jag skulle mäta och som sagt, i hålet längst uppe till vänster får jag ingen spänning varken mot jorden eller de tre andra hålen. Sedan läste jag att äldre spisar kunde ha 3-fas utan nolla så det kan ju stämma om man ser på stickkontakten på min gamla spis? Läste också att det hände att man ibland har kopplat nollan till jorden..... Nåväl slutspekulerat från mig, här är bilderna:
Hittade två deklaler på själva spisen som du frågade efter erikssonjorgen, och vad beträffar kopplingschemat som hempularen nämnde, så skruvade jag loss en liten lucka strax ovanför där kabeln går in i spisen. Där fanns inget schema men väl hur det var kopplat så att säga, var kanske så du menade?
Om det där med att nolla saknas; jag lärde mig precis hur jag skulle mäta och som sagt, i hålet längst uppe till vänster får jag ingen spänning varken mot jorden eller de tre andra hålen. Sedan läste jag att äldre spisar kunde ha 3-fas utan nolla så det kan ju stämma om man ser på stickkontakten på min gamla spis? Läste också att det hände att man ibland har kopplat nollan till jorden..... Nåväl slutspekulerat från mig, här är bilderna:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Färgerna på kablarna från din nya spis hintar om att den ska kopplas på 230v och två faser, detta är dock mycket osäkert då det kan vara en kabel som någon helt annan än spistillverkaren låtit ansluta i spisen.
OM det är så att den ska kopplas på 230v så är det som Hemmapularen skriver ett problem då ditt perilexuttag i väggen ser ut att sakna nolla. I så fall har du att välja på att köpa en ny spis eller dra fram en nolla till uttaget.
EDIT:
Dina just uppladdade bilder bekräftar att din spis kan kollpas mellan tre faser.
VIll du använda befintlig kabel så får du använda den blå ledaren som fasledare.
OM det är så att den ska kopplas på 230v så är det som Hemmapularen skriver ett problem då ditt perilexuttag i väggen ser ut att sakna nolla. I så fall har du att välja på att köpa en ny spis eller dra fram en nolla till uttaget.
EDIT:
Dina just uppladdade bilder bekräftar att din spis kan kollpas mellan tre faser.
VIll du använda befintlig kabel så får du använda den blå ledaren som fasledare.
Redigerat:
Ok, men jag förstår inte riktigt - det är ju en spis för 3-fas - 400V? Varför skulle den kopplas på 230 V?Gabbe1 skrev:Färgerna på kablarna från din nya spis hintar om att den ska kopplas på 230v och två faser, detta är dock mycket osäkert då det kan vara en kabel som någon helt annan än spistillverkaren låtit ansluta i spisen.
Ang uttaget, ja om vi nu utgår från att nollan saknas där, så verkar ju den gamla spisen - även den 3-fas - ha fungerat bra utan nollan? (ursäkta okunnigheten, jag är novis på detta).
Enligt typskylten så är ju spisen en 400V-spis. Vilket för mig betyder att den inte behöver någon nolla.
Endast 2 eller 3-faser och jord skall anslutas enligt skylt.
Att det sedan finns en blå ledare i kabeln kan ju ställa till det men i detta fall så måste den nog användas till att leda en fas. Rätta mig om det är fel.
Endast 2 eller 3-faser och jord skall anslutas enligt skylt.
Att det sedan finns en blå ledare i kabeln kan ju ställa till det men i detta fall så måste den nog användas till att leda en fas. Rätta mig om det är fel.
Redigerat:
Ja, mitt svar skickades innan jag såg dina bilder, du har helt rätt i att även din nya spis är för 3-fas och behöver ingen nolla för att fungera.
I stickkontakten kan du ansluta de tre ledarna (svart, brun. blå) till valfria stift, men låt bli det övre vänstra stiftet.
Och givetvis ska jorden kopplas till jordstiftet precis som du redan gjort på bilden.
I stickkontakten kan du ansluta de tre ledarna (svart, brun. blå) till valfria stift, men låt bli det övre vänstra stiftet.
Och givetvis ska jorden kopplas till jordstiftet precis som du redan gjort på bilden.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
För mig är det här ett solklart fall där man ska ringa en elektriker för att få hjälp. Har man inte koll varken på vad det är man köpt, hur den ska kopplas eller varför det är 400V resp. 230V, då är det absolut värt att någon som kan gör jobbet. Tar inte många minuter för elektrikern, vilket både betyder att han/hon kanske inte är så sugen på jobbet och att det inte kostar speciellt mycket.
Som anslutninssladd så får/brukar man använda blå tråd som fas till 2-/3-fasutrusning som inte ska/behöver nolla.Gabbe1 skrev:
Allt tyder på att såväl din gamla som din "nya" spis inte behöver/använder nolla. Dock finns det spisar som kräver nolla och för dessa spisar är det mycket viktigt att nolla ansluts korrekt.Tomas Fernman skrev:
Spisar kan helt enkelt vara helt olika med avseende på om de behöver/kräver/använder nolla eller ej.
Håller inte med. Det har framkommit klart av bilderna vad det är som gäller: spisen är 3-faskopplad och behöver inte nolla. Koppla in stickkontakten som Gabbe1 beskriver så kommer det fungera.johan.d.hallin skrev:För mig är det här ett solklart fall där man ska ringa en elektriker för att få hjälp. Har man inte koll varken på vad det är man köpt, hur den ska kopplas eller varför det är 400V resp. 230V, då är det absolut värt att någon som kan gör jobbet. Tar inte många minuter för elektrikern, vilket både betyder att han/hon kanske inte är så sugen på jobbet och att det inte kostar speciellt mycket.
Jag tänker prova att göra det du beskriver. Finns ingen risk för att effekten på spisen påverkas av vilken kombination jag väljer att koppla? Någon annan som har synpunkter på detta innan jag sätter igång?Gabbe1 skrev:Ja, mitt svar skickades innan jag såg dina bilder, du har helt rätt i att även din nya spis är för 3-fas och behöver ingen nolla för att fungera.
Tänk på att kontrollera byglingen i plinten i spisen innan du kopplar in den. Om du ansluter den som 2 fas 400V ska plinten byglas enl bilden som är överst på klisterlappen och märkt 2~400V. D v s skruvplint 1,2 och 3 ska vara sammanbyglade och en av faserna ska anslutas dit. Skruvplint 4 och 5 ska vara ihopbyglade och den andra fasledaren ska anslutas dit. Jord ska gå till skruvplint 6.