52 733 läst ·
36 svar
53k läst
36 svar
Hur kopplar jag i 3-fas stickkontakten? (bilder)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Vad menar du med hårt åtdragen? :eek: Är det så hårt som du bara kunde utan att skruvmejseln hoppade ur skruvskallen så är det för hårt. Det kan vara lika illa som för löst åtdragen, för enskilda kardeler kan ha gått av pga detta. Ca 0.2 Nm ska det vara enligt boken för 2.5 mm², men det dubbla gör nog ingenting. Det ska vara så hårt att du kan dra i ledaren med ca 50 N utan att de lossnar. Skruvkorken till en läskflaska har jag hört som jämförelse.
Dom där Perilex kontakterna brukar ju ha PZ/S skruvar i sig.Bo.Siltberg skrev:Vad menar du med hårt åtdragen? :eek: Är det så hårt som du bara kunde utan att skruvmejseln hoppade ur skruvskallen så är det för hårt. Det kan vara lika illa som för löst åtdragen, för enskilda kardeler kan ha gått av pga detta. Ca 0.2 Nm ska det vara enligt boken för 2.5 mm², men det dubbla gör nog ingenting. Det ska vara så hårt att du kan dra i ledaren med ca 50 N utan att de lossnar. Skruvkorken till en läskflaska har jag hört som jämförelse.
Viktigt att ha rätt skruvmejsel för ordentlig åtdragning.
Annars hoppar gärna skruvmejseln ur lätt innan man har dragit åt ordentligt....
Inte riktigt så hårt, men jag ska ändå tänka på det du skriver nästa gång. Kanske Clas Ohlson har en billig momentnyckel?Bo.Siltberg skrev:Vad menar du med hårt åtdragen? :eek: Är det så hårt som du bara kunde utan att skruvmejseln hoppade ur skruvskallen så är det för hårt. Det kan vara lika illa som för löst åtdragen, för enskilda kardeler kan ha gått av pga detta. Ca 0.2 Nm ska det vara enligt boken för 2.5 mm², men det dubbla gör nog ingenting. Det ska vara så hårt att du kan dra i ledaren med ca 50 N utan att de lossnar. Skruvkorken till en läskflaska har jag hört som jämförelse.
Jo jag märkte mina vanliga kryssmejslar inte riktigt passade någon av dem, och jag runddrog ett par skruvar också! Ska skaffa rätt grejer. PZ/s, då alltså...smilingcopycat skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Ja, det låter läskigt löst, och ännu läskigare när det ibland står att detta moment ska användas för att testa terminalens hållfasthet. Men det står så i flera standarder. Lite beroende på typ av materiel kan man hitta värden på ca det dubbla, 0.5 Nm för "småledare". Jag hittar ingen skillnad på solida och flerkarderliga ledare. Lite känsla är nog bra här för vad som är lagom. Det är t.ex skillnad på en skruv som borrar sig ned i ledaren eller ett bleck eller hissklämma som klämmer jämnt på alla kardeler.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden