quadra skrev:
Jo om ni läst första inlägget såå ....

frågan var om nån vet om
aem metrima enerlux tls m07 0402 2008
klarar egenproducerad el, så jag utan bli debiterad för den egenproducerad, när jag ansluter en on-grid inverter.

Om inte ... om det efinns ngn bättre lösning än hemma hakket med relän ?

/jep
Jo om du läst svaren du fått såå....

Men om du inte vill det kommer här en upprepning.

1. Det är en dum idé att börja mata ut ström på elnätet utan elleverantörens vetskap. Går strömmen och du lyckas mata ut ström är risken att du har ihjäl nätägarens elektriker. Men vissas samveten är ju flexiblare än andras.

2. Elmätaren byts utan kostnad om du skaffar ett lagligt system. Så det är ett icke-problem.

3. En ongridinverter kommer inte funka med reläerna, den är byggd för att arbeta tillsammans med det riktiga nätet. En offgridinverter kan fungera med reläet du länkat till men då kopplar den ändå bort strömmen från nätet så då är elmätarfrågan irrelevant.

4. Är du på nivån det verkar som skulle jag starkt avråda alla former av "fix" med elnätet.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Lite mer detaljerad info lik den b_hasse länkade ... finns av flera skäl inte utrymme för gissningar och tester här.

[länk]
Sammanfattningsvis så står det bara att många växelriktare har en inbyggd funktion för att inte mata om nätet faller bort (ENS funktion) *eller* att det kan vara utfört separat. Det står också att det skall finna brytare s.a. elnätsägaren skall kunna bryta om det behövs vid arbete.

Så man behöver rätt växelriktare, rätt installerad och elnätsägaren måste veta om den. Helt klart behövs det en behörig alltså.

(b_hasses skrift från elsäkerhetsverket var också intressant eftersom den varnade från utrustning som säljs med stickpropp (!) som man pluggar in i ett uttag för att mata nätet... Vad skall de hitta på härnäst?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.