Min elektriker har kopplat en helt ny undercentral med nya armaturer och kontakter i mitt stall. Alla lampor är jordade efter konstens regler så att jordfelsbrytaren ska fungera i centralen.
Nu när han skulle koppla in inkommande matning från huvudcentralen i huset med undercentralen i stallet så fanns det bara tre faser och jord.
Jag har sammankopplad nolla och jord, PEN system i huset enligt min elektriker och skulle separera dessa i undercentralen så att jag kunde använda jordfelsbrytaren i stallet.
Min elektriker sa att man måste dra om inkommande matning till stallet, kabel med tre faser, en jord, en nolla för att kunna ha nytta av jordfelsbrytaren.
Alternativt att strunta i jordfelsbrytaren, men då förstod jag på honom att han måste sammankoppla jorden och nollan i undercentralen dessutom in i varenda armatur och alla kontakter och sammankoppla jorden med nollan.
Vill bara ha lite kött på benen så att man inte blir "lurad".
Nu när han skulle koppla in inkommande matning från huvudcentralen i huset med undercentralen i stallet så fanns det bara tre faser och jord.
Jag har sammankopplad nolla och jord, PEN system i huset enligt min elektriker och skulle separera dessa i undercentralen så att jag kunde använda jordfelsbrytaren i stallet.
Min elektriker sa att man måste dra om inkommande matning till stallet, kabel med tre faser, en jord, en nolla för att kunna ha nytta av jordfelsbrytaren.
Alternativt att strunta i jordfelsbrytaren, men då förstod jag på honom att han måste sammankoppla jorden och nollan i undercentralen dessutom in i varenda armatur och alla kontakter och sammankoppla jorden med nollan.
Vill bara ha lite kött på benen så att man inte blir "lurad".
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 194 inlägg
Oj, det var inte mycket rätt där.
Om du har PEN (alltså jord och nolla i samma kabel till undercentralen) så är det bara att splita den där, innan jordfelsbrytaren. Annars så skulle det inte gå att installera jordfelsbrytare i alla de hus som matas med PEN. Så det går bort. JFB fungerar dessutom alldeles utmärkt utan jord, bara ett påpekande, men det är förstås inte lagligt att ha ojordade uttag i ett stall.
Och jag hoppas du missförstått pratet om sammankoppling av jord och nolla i armaturer/uttag osv, det är både olagligt och farligt. Ingen seriös elektriker skulle ens komma på tanken.
Så jag får inte ordning på din beskrivning. Antingen så har du PEN ut till stallet och då är det bara att splitta i undercentralen. Man får ha PEN om det bara är kopplat PEN från din central (man får alltså inte gå från PEN till separat jord/nolla och sedan tillbaka till PEN). Eller så har du separat jord och nolla och då får du bara fortsätta med det, inte heller det några problem. Det enda är om det är PEN ut till stallet, men taget från jord/nolla, men då behöver man typiskt bara koppla om i huset (om du inte har separat jord/nolla till huset som sådant). Men då är hela anläggningen olaglig och måste kopplas om, JFB eller inte har i vilket fall inget med det hela att göra.
Om du har PEN (alltså jord och nolla i samma kabel till undercentralen) så är det bara att splita den där, innan jordfelsbrytaren. Annars så skulle det inte gå att installera jordfelsbrytare i alla de hus som matas med PEN. Så det går bort. JFB fungerar dessutom alldeles utmärkt utan jord, bara ett påpekande, men det är förstås inte lagligt att ha ojordade uttag i ett stall.
Och jag hoppas du missförstått pratet om sammankoppling av jord och nolla i armaturer/uttag osv, det är både olagligt och farligt. Ingen seriös elektriker skulle ens komma på tanken.
Så jag får inte ordning på din beskrivning. Antingen så har du PEN ut till stallet och då är det bara att splitta i undercentralen. Man får ha PEN om det bara är kopplat PEN från din central (man får alltså inte gå från PEN till separat jord/nolla och sedan tillbaka till PEN). Eller så har du separat jord och nolla och då får du bara fortsätta med det, inte heller det några problem. Det enda är om det är PEN ut till stallet, men taget från jord/nolla, men då behöver man typiskt bara koppla om i huset (om du inte har separat jord/nolla till huset som sådant). Men då är hela anläggningen olaglig och måste kopplas om, JFB eller inte har i vilket fall inget med det hela att göra.
Måste ha missförstått det totalt med sammankopplingen i armaturer.
Saken är den att själva kablen till stallet har tre separata trådar för faserna och en jord som är lindad runt kablarna om ni förstår, så då är det bara att byta matarkabel till en med tre trådar för fas, en nolla och en jord?
Eller hur kopplar han för att få jordfelsbrytaren att fungera med den gamla kablen, om det överhuvudtaget är möjligt?
Saken är den att själva kablen till stallet har tre separata trådar för faserna och en jord som är lindad runt kablarna om ni förstår, så då är det bara att byta matarkabel till en med tre trådar för fas, en nolla och en jord?
Eller hur kopplar han för att få jordfelsbrytaren att fungera med den gamla kablen, om det överhuvudtaget är möjligt?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 194 inlägg
OK, det var skönt att höra. Om det är PEN, dvs gemensam nolla och jord så är det bara att dela upp den i centralen till nolla/jord och sätta jordfelsbrytaren efter det, dvs i centralen. Det är inga som helst problem, vilken elektriker som helst klarar det.
Om ni inte tänkt sätta jfbn i matande ände. Då måste man byta kabel till stallet. Men eftersom det redan sitter en central i stallet så är det bara att sätta JFBn där så det finns ingen anledning.
Så jag förstår fortfarande inte vad elektrikern hittat för problem. Känns som om det är något vi missar.
Om ni inte tänkt sätta jfbn i matande ände. Då måste man byta kabel till stallet. Men eftersom det redan sitter en central i stallet så är det bara att sätta JFBn där så det finns ingen anledning.
Så jag förstår fortfarande inte vad elektrikern hittat för problem. Känns som om det är något vi missar.
Är vi helt på det klara att huvudcentralen matas med PEN?
Det kan möjligen vara så att det inte är 10mm2 PEN-ledare ut till stallet.
Och då är elektrikerns resonemang delvis korrekt.
Dvs att han måste dra om matningskabeln. Men han får å andra sidan väl inte strunta i att dra om matningen bara för att han skippar JFB.
Jaja, jag får inte ihop det hela. Så enkelt är det ...
Och då är elektrikerns resonemang delvis korrekt.
Dvs att han måste dra om matningskabeln. Men han får å andra sidan väl inte strunta i att dra om matningen bara för att han skippar JFB.
Jaja, jag får inte ihop det hela. Så enkelt är det ...
lars_stefan_axelsson skrev:
Hur ska han kunna separera jorden och nollan i centralen när jag bara har fyra stycken trådar och tre stycken är fas och den sista är gemensam jord och nolla?
Ja det enklaste viset är genom att koppla ihop tre trådar till varandra.
Inkommande PEN -> utgående jord + nolla (PE + N).
Det är en uppdelning från 4-ledarsystem till 5-ledarsystem.
Men idag gör man ganska ofta det tillsammans med en JFB, då går nollan från den uppdelade PEN först genom JFB'n innan den matas ut i anläggningen.
edit:
Här ser du en bild på det:
Där inkommande är PEN.
Och utgående har du skyddsjord och nolla på varsin skena.
Men minsta tillåtna area på PEN-ledare idag är 10mm2.
Inkommande PEN -> utgående jord + nolla (PE + N).
Det är en uppdelning från 4-ledarsystem till 5-ledarsystem.
Men idag gör man ganska ofta det tillsammans med en JFB, då går nollan från den uppdelade PEN först genom JFB'n innan den matas ut i anläggningen.
edit:
Här ser du en bild på det:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där inkommande är PEN.
Och utgående har du skyddsjord och nolla på varsin skena.
Men minsta tillåtna area på PEN-ledare idag är 10mm2.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 194 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 194 inlägg
Det skulle vara om hen antar att utan jfb så är det underhåll, men med jfb så blir det nyinstallation och då måste hela uppgraderas, dvs kabel bytas. Så genom att skippa JFB så slipper man byta... Vilket ju i så fall är värsta sortens paragrafrytteri och inte främjar elsäkerheten det minsta.Mikael_L skrev:
Så jag håller med dig, får inte ihop.
Redigerat:
Nja....jag är inte på det klara om TS fattat elektrikern rätt eller om elektriken fattat sig själv och anläggningen rätt. Om TS (och "elektrikern") ska få någon hjälp så bör man vara på det klara först om hur huvudcentralen matas.
Stallet kan ha gått via säkringar i centralen tidigare och det är också något vi inte vet något om samt att det verkar inte som att huvudcentralen tidigare varit bestyckad med jfbr för egen del och stallet absolut inte. Många frågetecken innan jag skulle "lova" ett inkopplingstips.
Stallet kan ha gått via säkringar i centralen tidigare och det är också något vi inte vet något om samt att det verkar inte som att huvudcentralen tidigare varit bestyckad med jfbr för egen del och stallet absolut inte. Många frågetecken innan jag skulle "lova" ett inkopplingstips.
Bilder på den aktuella centralen och även en bild i den matande centralen så kommer svar blixtsnabbt.....
Är det en befintlig kabel som det ska monteras till en ny central ser jag inga problem med att mata med en pen ledare för att sedan gå över till 5 ledarsystem. ÄVEN om den befintliga kabelns penledare bara är 6 mm2. Är det nytt så ska det naturligtvis göras efter dagens norm dvs med 5 ledare ELLER 4 ledare med en penledare med minst 10 mm2 area.
Men vi vet ju inte med säkerhet vad som matar den central som sedan ska mata vidare till att börja med, speciellt när elektrikern har snackat om att sära på saker för att få jfbr att funka, det fattas en hel del matnyttig info....tycker iaf jag.