Ska byta ut två uttag i "mellanrummet", som alltså är en breddning av hallen innan vardagsrummet tar fart, o där jag har dator o arbetsplats. Det utanpåliggande ojordade uttaget har tydligen jord dragen från kopplingsdosan, medan föevånande nog det infällda jordade uttaget (på väggen bakom datorn, kommer inte direkt användas) inte har det. Resten av hallen har inte jord dragen. Den jordade gummikabeln från det utanpåliggande uttaget går sen vidare till vardagsrummet o två ytterligare uttag, som är ojordade o inte alltså inte har jorden inkopplad. Utöver det har vardagsrummet ett ojordat uttag utan möjlighet till jord. Byter såklart det infällda till ojordat. Men kopplar jag in jorden i hallen eller låter jag bli? Reglerna säger väl likadan installation i respektive rum. Samtidigt mår väl datorer o dylikt bäst med jord. Tacksam för guidning!

Reglerna är enkla. Alla uttag i ett rum ska vara av samma typ.

Som jag förstår det så har du bara ett jordat uttag?

I ditt fall hade jag bytt ut alla uttag mot ojordade. Datorer mår inte (märkbart) bättre av jordade uttag. Dessutom har ju de flesta bärbara datorer m.m. Klass II-propp och har inte ens kontakt med jorden i uttaget.

"den jordade gummikabeln"???

Det kanske inte var korrekt formulerat. Vit kabel med 3 ledare. Jag tror nog du klarar av att förstå. *Efter att ha plockat bort det infällda jordade uttaget, där det inte finns jord draget, har jag inga jordade uttag kvar. Däremot är det jord draget till 3 uttag, varav ett sitter i hallen, och resterande är vidarekopplade från detta uttag (med en skarvdosa emellan). Dessa är alltså inte kopplade till jorden, och därav mina frågor. Tackar för svar nr ett, jag kör ojordat rakt igenom då.

Ja...jag tror jag har ett hum om hur läget ligger. Kabeln är en nyare installation och i nyare kabel så är jordtråden med (gå arr köpa två-ledad men mycket dyrare).
Så det som gjorts är att man helt enkelt bara dragit en vanlig 3-ledad kabel och petat undan jorden. Det är ju på sätt och vis "förberett" för jordat men det under två förutsättningar.
1. alla uttag i samma utrymme ska jordas och 2. jorden ska kopplas ihop så att den "går" ända till centralen (vilket jag inte tror att den gör nu).

Det jordade uttaget (utan jord) har nog bara blivit uppsatt av någon utan bättre vetande vid inköp av uttag.

Det fanns en period ojordade uttag med jordplint att köpa. Tror tanken var att man senare skulle kunna byta enbart kåpan till ett med jordning.
Tror däremot inte man kan få tag i sånna lösa kåpor idag.

Vad du säger lär stämma väldigt bra, Glufsglufs. Då har jag allt klart för mig, tackar!

HSV1 skrev:
Vad du säger lär stämma väldigt bra, Glufsglufs. Då har jag allt klart för mig, tackar!
Varsågod. Det var så lite så.

HSV1 skrev:
Det kanske inte var korrekt formulerat. Vit kabel med 3 ledare. Jag tror nog du klarar av att förstå.
Grejen är att gummikabel och installationskabel är två helt olika saker. En gummikabel får inte användas för fast installation på det viset som du beskrev att det såg ut, det var därför jag blev fundersam. Hade det varit en gummikabel så hade installationen alltså varit rejält felaktigt utförd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.