Märkningarna va i mitt fall både krav o önskemål från kund. Sen är det sant att man inte behöver märka exakt vilka uttag som matas av upsen.

Göran.W
Det skadar aldrig att märka över tydligt om inte annat är det bra att veta vilka uttag som matas med reserv kraft om inte annat för ens egna skull.

Smart tänkt att även sätta något vid centralen så blir det oxå.

En helt personlig åsikt är att märka upp allt, va de än ä eg. , övertydligt för att inte gemene lekman ska komma dit o få en pärla, och för att det ska gå snabbt o smidigt för näste yrkesman på plats att få en klar bild över hur det funkar/är kopplat, utan att behöva lägga en halvtimme-timme på o klara ut hur den före har tänkt o gjort.

Göran.W
Det är lagkrav på att det står vid centralen övrig märkning är frivillig men ju tydligare det är märkt ju bättre är det om någon annan ska röra elsystemet för det springer fort i pengar om dom måste mäta sig fram.
Det allra bästa är om man slå ifrån matningen från ups:en vid centralen vid behov.

Att kunna sål av UPS vid central kommer inte funka om jag inte ska dra kabel över hela huset fram och åter. Är det ett krav får den stå och ta plats vid bordet där den står idag. Men märkning går bra. Även om jag tycker det känns överkurs för ett uttag (visst dubbelt eller 2 dubbla brevid varandra) som tydligt är märkt och kabeln går kort väg direkt ner till UPS utgång.

snuttjulle skrev:
Att kunna sål av UPS vid central kommer inte funka om jag inte ska dra kabel över hela huset fram och åter. Är det ett krav får den stå och ta plats vid bordet där den står idag. Men märkning går bra. Även om jag tycker det känns överkurs för ett uttag (visst dubbelt eller 2 dubbla brevid varandra) som tydligt är märkt och kabeln går kort väg direkt ner till UPS utgång.
Det är inget krav. Det har nu börjat gå till överdrift åt andra hållet som inte är mycket bättre än hur det började med på gränsen till farlliga felaktigheter. Det var en bra nivå där DjAlbert kom in med sitt förslag här lite tidigare, blir guldstjärna om du gör som du tänkte några inlägg upp tycker jag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Göran.W
Nej det är inget lag krav att den går att slå av från centralen.
Det kan bli bökigt att få till det med om den inte är i direkt anslutning till centralen.
Nu börjar jag nästan skämmas för jag har glömt märka min central att delar av elsystemet matas via upser.

Dock går det inte att missa när det går i ups drift för del pipper det och dels måste man gå förbi batteri banken som är överdrivet stor där upserna sitter och piper innan man kommer åt något som matas via separat elsysten.
Sen har jag en som matar datorer och lite annat via grenuttag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.