Hej
Lite smått stressad
Ska ha monterat utetempgivare till vedpannan tills imorgonbitti.
Kabel är framme, givarn sitter på plats men jag vet inte hur kablarna ska sitta på givaren 😂
Lite smått stressad
Ska ha monterat utetempgivare till vedpannan tills imorgonbitti.
Kabel är framme, givarn sitter på plats men jag vet inte hur kablarna ska sitta på givaren 😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar använda blå och vit som ett par. Grön och lila till det andra...
Ska du använda flera, så lägger du ihop dem två och två bara. Men på 10-14 m har det nog ingen betydelse. Det som händer om man har väldigt lång kabel är att man får ett litet mätfel. Givaren visar någon grad för mycket, elller för lite, beroende på typ av givare. I många moderna system kan man kompensera för detta i inställningarna.
För att utveckla lite.el_richard skrev:
Kabeln har två partvinnade par. Blå och vit är ett par som är "tvinnade" runt varandra. Grön och lila är det andra paret.
I störningskänsliga sammanhang bör man använda ett av paren och inte en tåt från varje par. Nu tvivlar jag att det spelar någon roll i ditt fall dock men jag skulle nog ändå byta till exempelvis blå/vit bara för att det känns bra.
För att det ska fungera så måste mätutrustningen vara konstruerad för tre-/fyrtrådsmätning.Zlayer skrev:
Tempgivare till värmereglerutrustning för t.ex. villor har till minst 99% bara tvåtrådsanslutningar.
Vanliga tempgivare till värmeregulatorer brukar vara PT100/PT500/PT1000-element. Om det är PT1000 så är kabelmotståndet marginellt.
Redigerat:
Just den där typen av kabel är inte partvinnad så det spelar ingen roll hur man kopplar (konstruktionen kallas fyr-skruv). När det gäller EKKX och ELQXB så finns både fyr-skruv och partvinnad - skulle tro att de allra flesta installationer görs med fyr-skruvsvarianten.Alfredo skrev:För att utveckla lite.
Kabeln har två partvinnade par. Blå och vit är ett par som är "tvinnade" runt varandra. Grön och lila är det andra paret.
I störningskänsliga sammanhang bör man använda ett av paren och inte en tåt från varje par. Nu tvivlar jag att det spelar någon roll i ditt fall dock men jag skulle nog ändå byta till exempelvis blå/vit bara för att det känns bra.
Oavsett vad är gängse standard att vit=1, blå=2, turkos=3 och lila=4.