Jag var hos en bekant som visade mig ett märkligt fenomen med belysningen i hans kök.
I köket som det finns två ingångar till sitter det vid den ena ingången en trappkopplad 615W eljo transistordimmer som styr 7st 50W 230v spottar och vid den andra ingången en dubbeltrapp där den ena brytaren också styr spottarna och den andra bänkbelysningen.
Bänkbelysningen som består av 3st halogenskenor med inbyggda transformatorer har krånglat mycket med glappande transformatorer verkar vara boven i dramat.

Fenomenet är att om bänkbelysningen är tänd och micron i köket är igång går det inte tända spottarna i taket, men stänger man av bänkbelysningen så funkar allt som det ska.

Vad kan detta bero på? Kan en trasig /glappande trafo i bänkbelysningen störa ut dimmern? Och vad har micron med saken att göra? Är osäker på om belysningen och micron ligger på samma fas.

mvh Toby

Redigerat:
Exakt vad detta beror på kan jag inte svara på. Eftersom dimmer matar glödljus borde inte högfrekventa störningar påverka den. Men på något sätt uppfattar den t.ex som att lasten är för hög, eller kanske att spänningen är oren. Man borde kunna anta att Eljo har gjort en rimligt störsäker dimmer, men man vet aldrig...

Hur som helst, normalt är det störningskällan som ska elimineras vid denna typ av problem. Micro stör främst via luften tror jag, fast då mycket högfrekvent. Om både micro och bänkbelysning är CE-märkta så ska de dock inte störa... Här verkar det finnas en olycklig kombination.

Eventuellt kan ledningsdragningen hjälpa till att förmedla störningarna till dimmern, t.ex om det finns en fas eller nolla i strömställaren som matar både bänkbelysning och takbelysning.

Om detta ska åtgärdas så skulle jag börja med bänkbelysningen eftersom den redan fungerar dåligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.