Hej.

Har två infravärme mitt ute på altanen. Dessa används ganska sällan och vi tar då skarvsladd över altanen från ett utomgusuttag.

Vi har nu köpt en till värmare. Kan man koppla alla dessa, totalt 3500watt på en sladd?

Fråga nr två: kan man lägga sladden under altanen och bara plocka upp ena änden genom en lucka och koppla in och sätta i andra ändan i vägguttaget vid användande. Blir väl ca 5-6 gånger per säsong..
Eller tar den skada av att ligga, ej strömförande, under altanen hela säsongen, tänkte plocka in den på vintern.

Om det är ett vanligt 10A uttag du drar från så lär propp/säkring gå mer eller mindre fort.
Max belastning är normalt 2400W. Det går som sagt att plocka ut mer men man bör väl inte göra det.
Vet inte om kabeln klarar det. Gissar att kabelarean i en normal förlängningssladd är lite väl klen. Beror också på kabellängden.

Till att börja med så måst du ha ett uttag som är säkrat för 16A. Normala 10A uttag kommer inte att fungera för en såpass varaktif överbelastning som du får med 3500w.

Uttaget på altanen behöver då ha 2,5kvmm trådar (normalt 1,5, vilket kan brinna med den belsastningen). Det är väl överhuvudtaget inte så lyckat att ha så hög ström i ett uttag. Skarvsladdar bör ligga synliga, de har sämre isolering än kablar som är avsedda för fast installation, det motiveras bla. av att man antas se när de börjar bli dåliga, och kan då byta ut dem.

Där under altanen kan jag tänka mig att det finns risk för gnagarangrepp.

Hmmm... Tåls att fundera lite på då.
Kanske läge att säkra upp garaget lite, med nya kablar / säkring. Man borde väl kunna ha hela garaget på en 16amp och sen köra ett uttag därifrån? Kanske ett fast monterat under altanen? (använder inte maskiner i garaget och infravärme samtidigt iaf..)

Skaffa en gasolvärmare så får du lite "krut" i anläggningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.