6 788 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Rivit vägg, ett eluttag och en strömbrytare, vilka färger? (Bild)
Fast nu var det väl varken så att TS fastslog vad färgerna var baserat på wikipedia eller så att wikipedia gav något egentligt svar på vad färgerna innebar. I wikipediaartikeln står det ju i princip att färgerna kan vara vad som helst.Mikael_L skrev:
Tja, jag har inte kollat direkt på sidan på wikipedia, utan jag går endast på den här i tråden citerade texten.
Där ges det sken av att vit är nolla, svart är fas - i äldre installationer.
Att det rätt ofta är tvärtom verkar dom inte nämna.
Nåväl. Jag tycker nog såhär i backspegeln att jag kanske var onödigt vrång, skäms lite.
Men trots allt, ska vi ge tips och råd här på elforumet så tycker jag ändå att det är rätt och riktigt att fokusera på två saker.
Ökad kunskap och säkerhetstänk.
Och återigen, det TS, Mikro och GK100 tror om inkopplingen verkar absolut som det troligaste. Däremot är det väl inte alldeles 100% säkert ... eller?
Där ges det sken av att vit är nolla, svart är fas - i äldre installationer.
Att det rätt ofta är tvärtom verkar dom inte nämna.
Nåväl. Jag tycker nog såhär i backspegeln att jag kanske var onödigt vrång, skäms lite.
Men trots allt, ska vi ge tips och råd här på elforumet så tycker jag ändå att det är rätt och riktigt att fokusera på två saker.
Ökad kunskap och säkerhetstänk.
Och återigen, det TS, Mikro och GK100 tror om inkopplingen verkar absolut som det troligaste. Däremot är det väl inte alldeles 100% säkert ... eller?
Redigerat:
Japp.f91jsw skrev:
Men personligen skulle jag ändå gärna lägga min phasen-penna mot ledarna för att kolla att det verkligen stämmer, om det var jag själv som höll på.
Och att kolla att inte någon mindre klok människa har kopplat med att bryta nolla isf fas.
Men jag har skrivit och erkänt att jag var lite väl vrång.
Och skulle jag inte ha någon möjlighet att mäta något, så är det där det logiska antagandet över kopplingen.
Redigerat:
Nej. Just detta scenario spär bara på osäkerheten. Då vi vet att det sedan gammalt oftast var svart fas och vit nolla för att sedan övergå till blå nolla så kan det lika gärna vara så att det är blå nolla och svart tändtråd just den biten. Sedan hur det ser ut i centralen osv är en helt annan sak. Det man kan göra (fast det är inte 100%) är att kolla vilka färger som går till brytare (tex svart och blå) och vilka färger som går till lampan (tex vit och blå) då kan man tänka sig att svart är fas, vit är nolla och blå går mellan som tändtråd men inget säger att det inte skulle kunna vara nolltändning också.f91jsw skrev:
Mäta är det enda rätta i sammanhanget.
Eller faserna.............nolltändning.
Du har helt rätt att man ska kolla så att det stämmer.Mikael_L skrev:Japp.
Men personligen skulle jag ändå gärna lägga min phasen-penna mot ledarna för att kolla att det verkligen stämmer, om det var jag själv som höll på.
Och att kolla att inte någon mindre klok människa har kopplat med att bryta nolla isf fas.
Men jag har skrivit och erkänt att jag var lite väl vrång.
Och skulle jag inte ha någon möjlighet att mäta något, så är det där det logiska antagandet över kopplingen.
Och du är inte vrång !! Du är bara omtänksam ..det kan kosta någon livet när det gäller el.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden