28 768 läst ·
35 svar
29k läst
35 svar
Grävt av elkabel
Sida 1 av 3
Hej!
Katastrof. Vi håller på att dränerar vårt hus den här helgen, och råkade gräva av en el-kabel. Aj aj aj. Vi hade försökt att få fram vart den gick på ledningskollen.se innan, men det gick inte så bra. Blev något fel på sidan när jag försökte söka. Såg vart den gick ner i marken, så visste ungefär vart kabeln gick. Dock blev det en liten chock att den låg 10 cm under gräset.
Vattenfallskillar var här också åtgärdade det. Enligt deras papper skulle kabeln gå åt ett helt annat håll, så de blev lite förvånade. Så även om ledningskollen.se hade funkat så hade den troligtvis visat något helt annat än verkligheten.
Men nu till den stora frågan.
Kommer jag få betala något, och i så fall hur mycket kan det röra sig om. Kabeln låg ju katastrofdåligt, och tom inte ens enligt deras papper. Jag har försökt och kollat på ledningskollen, men misslyckades. Jag hade ju i och för sig kunnat ringt dem och frågat, men såhär efteråt så hade ju deras papper visat fel.
Jag har min registrering på ledningskollen.se som något slags bevis i alla fall. Registrerade mig 26:e aug.
Kabel var 220 v och gick bara till mitt hus. Så inga grannar blev drabbade i alla fall.
Förjävla jobbigt hur som helst. Nu är elen tillbaka, men man ligger ju bara å väntar på domen nu.
Katastrof. Vi håller på att dränerar vårt hus den här helgen, och råkade gräva av en el-kabel. Aj aj aj. Vi hade försökt att få fram vart den gick på ledningskollen.se innan, men det gick inte så bra. Blev något fel på sidan när jag försökte söka. Såg vart den gick ner i marken, så visste ungefär vart kabeln gick. Dock blev det en liten chock att den låg 10 cm under gräset.
Vattenfallskillar var här också åtgärdade det. Enligt deras papper skulle kabeln gå åt ett helt annat håll, så de blev lite förvånade. Så även om ledningskollen.se hade funkat så hade den troligtvis visat något helt annat än verkligheten.
Men nu till den stora frågan.
Kommer jag få betala något, och i så fall hur mycket kan det röra sig om. Kabeln låg ju katastrofdåligt, och tom inte ens enligt deras papper. Jag har försökt och kollat på ledningskollen, men misslyckades. Jag hade ju i och för sig kunnat ringt dem och frågat, men såhär efteråt så hade ju deras papper visat fel.
Jag har min registrering på ledningskollen.se som något slags bevis i alla fall. Registrerade mig 26:e aug.
Kabel var 220 v och gick bara till mitt hus. Så inga grannar blev drabbade i alla fall.
Förjävla jobbigt hur som helst. Nu är elen tillbaka, men man ligger ju bara å väntar på domen nu.
ledningskollen visar inget på nätet utan någon kommer ut och mäter in var den går och sprayar sedan på marken, så gjorde de hos mig iaf, kan ju ta upp till 2 veckor om ja inte minns fel.
skulle tro att du får betala för arbetet med kabeln nu
skulle tro att du får betala för arbetet med kabeln nu
Säg att du kollat och trodde kabeln gick åt ett annat håll. Det är ju det Vattenfall vet. Sen så ska kablar vara nedgrävda minst 30 cm och ha gult plastband en bit ovanför. Du borde klara dig, ta en öl och tänk på något trevligt istället.
Tror själv det är mer än någon tusenlapp.
Säg 2 killar, de var ute i ca: 1 timme. Om varje man kostar 1000kr/timmen. Då blir det 2000 :-. Plus matrial. 2500 :-
Sen är ju frågan vad vattenfall tar för att de är som de är. dubbla? Eller 10 dubbla?
Säg 2 killar, de var ute i ca: 1 timme. Om varje man kostar 1000kr/timmen. Då blir det 2000 :-. Plus matrial. 2500 :-
Sen är ju frågan vad vattenfall tar för att de är som de är. dubbla? Eller 10 dubbla?
Vilket matr skulle kosta 2500:- ?? två kabelskarvar a 120:- en m kabel 50:- eller var det någon grövre kabel? timkostnaden kanske 700:- samt kanske nån utryckningskostnad. Jag tror fortfarande någon/några tusenlapp aldrig över 5000:-
Jag fick mail senare samma dag med en bild över ledningarna på min tomt. Från två olika ledningsägare. Jättesmidigt!thestrut skrev:
Skit när inte kabel ligger där den ska vara. Samma sak här. Kabel gick på helt fel håll. Även kommunalt vatten slang. Grävde av vattnet när vi grävde. Betalade inget alls för lagning.
Då fick dom endå stänga vattnet för hela området.
Då fick dom endå stänga vattnet för hela området.
Tråkigt. Kabelanvisningen är ju gratis? Elkablar är dessutom bland det lättaste som finns att mäta ut med god precision så olyckor inte händer i onödan. Är man inte 110% säker så är det bättre att ta det säkra före det osäkra och gräva för hand.
Personligen kan jag tycka att det vore mest rättvist att man betalar när man gräver av om man inte fått kabelanvisning? Annars får vi vi andra abonnenter betala?
Personligen kan jag tycka att det vore mest rättvist att man betalar när man gräver av om man inte fått kabelanvisning? Annars får vi vi andra abonnenter betala?
Via ledningskollen fick jag svar från en massa ställen, även sådana som meddelade att de inte hade några ledningar på aktuellt område (min tomt). Tror jag fick minst tio mail. Från flera fick jag mailat tomtkarta med inritade ledningar och fick också klicka i en ruta typ "jag har läst, förstått och accepterar villkoren". Ett av villkoren var att gräva med försiktighet och att handgräva närmaste metern till ledningen. Hos mig kom de ut och markerade ut elledning med pinne och sprayfärg.
Att TS börjat gräva innan ett ok via ledningskollen kan vara till nackdel. Dock får vi hoppas att ev räkning inte innehåller överpriser som någon slags straffavgift. Otur kan man ha och det har garanterat hänt förr. Tur att inget värre hände.
Att TS börjat gräva innan ett ok via ledningskollen kan vara till nackdel. Dock får vi hoppas att ev räkning inte innehåller överpriser som någon slags straffavgift. Otur kan man ha och det har garanterat hänt förr. Tur att inget värre hände.
Det kostar 23.500 kr att laga en trasig huvudledning. Det är ett fast pris som vattefall tar ut. Fortum ligger på 26.800. Detta är avgiften om man inte sagt till innan man gräver.
Det låter som samma avgift för att de ska komma och koppla in det när man byggt nytt. Vi fick betala ca 25000, eon.el_richard skrev: