Idag har jag en gammal rörelsevakt som har börjat ge upp, ingen möjlighet att ställa in lystiden längre mm.
Jag skulle vilja byta ut denna rörelsevakt mot något som gör att lampan lyser konstant under kväll/morgon, antingen att man styr detta med timer eller skymningsrelä, samt att under natten går lampan enbart på rörelsevakten.
Finns detta i en allt-i-allo lösning eller kan man bygga ihop olika delar för att få till funktionerna?
Tack på förhand.
Jag skulle vilja byta ut denna rörelsevakt mot något som gör att lampan lyser konstant under kväll/morgon, antingen att man styr detta med timer eller skymningsrelä, samt att under natten går lampan enbart på rörelsevakten.
Finns detta i en allt-i-allo lösning eller kan man bygga ihop olika delar för att få till funktionerna?
Tack på förhand.
Konstsmides "Nattvakten"
Med ett astrour och en rörelsevakt kan du få exakt den funktion du beskriver.
Poängen med astrouret/rörelsevakt är att ljusreläet blir överflödigt.
Lite dyrare materiel men billigare installation och bättre funktion/driftsäkerhet.
/proffset
Lite dyrare materiel men billigare installation och bättre funktion/driftsäkerhet.
/proffset
Redigerat:
Att bara säga att ljusreläet är överlägset ett astrour tycker jag inte stämmer så bra.
OK, om du vill tända ljuset ute, en molnig,regnig vinterdag, men det är nog rätt sällsynt att det blir så mörkt
Eller om du vill tända på kvällen och låta det lysa till solen går upp...då är ljusreläet ett bra alternativ.
Men om du vill ha den funktion som trådskaparen är ute efter eller om du vill ha släckt mitt i natten finns det ingen vits med ljusrelä.
Ljusreläet är klart underlägset uret, vad gäller driftsäkerhet,
PS jag utgår från att du vet vad ett astrour är.
OK, om du vill tända ljuset ute, en molnig,regnig vinterdag, men det är nog rätt sällsynt att det blir så mörkt
Eller om du vill tända på kvällen och låta det lysa till solen går upp...då är ljusreläet ett bra alternativ.
Men om du vill ha den funktion som trådskaparen är ute efter eller om du vill ha släckt mitt i natten finns det ingen vits med ljusrelä.
Ljusreläet är klart underlägset uret, vad gäller driftsäkerhet,
PS jag utgår från att du vet vad ett astrour är.
Redigerat:
Och jag hoppas att du förstår kombinationen jag föreslog, och ja astronomiska kopplingsur har förekommet sedan minst första delen av förra seklet.
Ps jag tror att jag har sett och varit i kontakt med nästan allt inom starkström/lågspänning som är äldre än 2-3 år
Och priset till kund ligger troligen mellan 2 - 3 000:-
Ps jag tror att jag har sett och varit i kontakt med nästan allt inom starkström/lågspänning som är äldre än 2-3 år
Och priset till kund ligger troligen mellan 2 - 3 000:-
Ett 1-kanaligt Hager ca 1.500-1.700:-
Theben lite billigare ca 1.200:-
Det finns billigare skulle gissa strax under tusingen, som säkert är lika bra.
Hager och theben har den fördelen att programeringen kan göras hemma och sparas på ett pinneminne. Det är lite mer knappande än på ett vanligt ur och då går programeringen snabbt hos kunden, vilket brukar uppskattas.
Theben lite billigare ca 1.200:-
Det finns billigare skulle gissa strax under tusingen, som säkert är lika bra.
Hager och theben har den fördelen att programeringen kan göras hemma och sparas på ett pinneminne. Det är lite mer knappande än på ett vanligt ur och då går programeringen snabbt hos kunden, vilket brukar uppskattas.
GRUND NETTO PRIS SKANDIDA
E1915456 VECKOUR ASTRONOM 1-KANAL SEL 170 top2 1 10 år 0,300 2 605,0:- E1915457 VECKOUR ASTRONOM RC 1-KAN SEL 172 top2 1 10 år 0,430 3 060,00:- E1915458 VECKOUR ASTRONOM 2-KANAL SEL 171 top2 RC 2 10 år 0,390 3 290,00
Ahlsell GNP
1915457 Selekta 171 Top2 RC 84 1 1 Ja, med extern antenn 3340,00
1916740 Kopplingsur Astra Nova City 1195,00
Och jag tror även att allt billigt är minst lika bra som det dyra, eller???????
kopplingsur,ljusrelä, rörelsevakt av bra kvalitet MAX 1500:-
E1915456 VECKOUR ASTRONOM 1-KANAL SEL 170 top2 1 10 år 0,300 2 605,0:- E1915457 VECKOUR ASTRONOM RC 1-KAN SEL 172 top2 1 10 år 0,430 3 060,00:- E1915458 VECKOUR ASTRONOM 2-KANAL SEL 171 top2 RC 2 10 år 0,390 3 290,00
Ahlsell GNP
1915457 Selekta 171 Top2 RC 84 1 1 Ja, med extern antenn 3340,00
1916740 Kopplingsur Astra Nova City 1195,00
Och jag tror även att allt billigt är minst lika bra som det dyra, eller???????
kopplingsur,ljusrelä, rörelsevakt av bra kvalitet MAX 1500:-
Vad som står i GNP-listan har föga med verkligheten att göra.
Så lycka till
Så lycka till
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Finns det företag som säljer materiel efter grund netto priserna? Vi gör då inte det.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Theben astronomiska ur på elbutik.se
http://www.elbutik.se/product.html/theben-selekta-astronomiska-tidur-2?category_id=1822
Från 1495:- 1-kanal
http://www.elbutik.se/product.html/theben-selekta-astronomiska-tidur-2?category_id=1822
Från 1495:- 1-kanal
Vi sätter nästan aldrig "gammeldags" ljusreläer nuförtiden.. Det är Astrour som gäller! Funkar betydligt bättre! Och så kan man ha natt-avstängning av belysningen om man vill. Det blir inget strul med ljuskännare som störs ut av andra ljuskällor osv..elmont skrev:
Jag röstar på Astrour! Tror vi säljer Theben för ca 1200-1300 inkl moms