9 738 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Koppla kabel vid utetempgivare
Det spelar roll hur man kopplar! Fyr-skruv funkar i många fall som om den bestod av 2 st partvinnade par, men bara om man kopplar rätt! För att undvika överhörning mellan paren måste varje par bestå av diagonalt motstående ledare, dvs det ena paret är vit-blå och det andra är turkos(grön) - lila.Grottan skrev:
I det fallet att man bara använder två av ledarna är jag osäker på om det har någon betydelse, men precis som Alfredo skulle jag använda de ledare som är avsedda att bilda ett par.
Kopplar man på annat sätt och använder båda "paren" så blir det stor överhörning mellan dem.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag och garanterat många fler elektriker brukar tvinna ihop vit och blå (längs hela längden som har yttermanteln avmantlad) och koppla på ena skruven och grön och lila på andra skruven.
//Patrik
//Patrik
Redigerat:
Överhörning spelar ingen som helst roll när det handlar om att mäta motståndet i ett NTC eller PTC motstånd. Motståndet i kabeln är dessutom så litet att det i dom längder som är normala för vanliga hus varken gör från eller till om man har dubbla eller enkla trådar.
Sätt nu utegivaren på skuggsida och några cm ut ifrån väggen så du slipper flytta den sen.
Käcka elektrikern satte min i en vindstilla solhörna vilket inte gav stabil uppvärmning när systemet trodde det var 30+ grader för det mesta.
Käcka elektrikern satte min i en vindstilla solhörna vilket inte gav stabil uppvärmning när systemet trodde det var 30+ grader för det mesta.
Min kommentar om överhörning var ett svar på påståendet att det kvittar hur man kopplar den typen av kabel eftersom den inte är partvinnad. I det här fallet kan man förmodligen koppla hur som helst, men det beror inte på kabeltypen. Det är vanligt att man använder sådan kabel till fast telefoni, och då är det mycket viktigt att man kopplar rätt om man ska använda den till två linjer. Kopplar man fel behövs det inte speciellt lång kabel för att man ska höra allt som sägs på den andra linjen.
Man bör veta att en fyrskruv-kabel fungerar ungefär som två tvinnade par, där vit-blå och grön-lila hör ihop. Sedan kan man medvetet välja att koppla på något annat sätt när det inte spelar någon roll.
Man bör veta att en fyrskruv-kabel fungerar ungefär som två tvinnade par, där vit-blå och grön-lila hör ihop. Sedan kan man medvetet välja att koppla på något annat sätt när det inte spelar någon roll.
Klicka här för att svara