Som sagt det är fastighetsärgaren som ska ha koll inne på tomten, men dom kommer och gör en kabelsökning gratis om man ringer.

Nu har jag iofs aldrig beställt kabelutsättning, men visst är de så att de pejlar in kablen och inte går på kartinfon? Tonsändare i skåpet och sen pejlar man bara in kablen med nära nog cm precision. :)

Tycker både Micke och M1cke har rätt angående djupet, sant att dagens regler tillåter djup på endast 35 cm enligt branschstandarden EBR, är det under exempelvis belagd G/C får man t.om ligga på 25 cm. Är det lätt att gräva och man har maskin är det så klart inte fel att ligga runt 50-60 som förr i tiden, risken för avgrävning ökar då man inte väntar sig kablar så högt.

Någon skrev att man inte la skydd ovanpå kabeln förr men detta tror jag inte mycket på, enligt min mening var man ännu nogggrannare med sånt då, viktiga kablar kunde ha en hel mur runt sig. Däremot kan ju någon varit och grävt efter och glömt återställa.

Utsättning på plats brukar ske som mexitegel skriver i de fall man inte har tillräckligt bra kartunderlag och med detta menar man GPS-inmätt med bra precision annars kan det räcka med en karta i handen, detta gäller framför allt nyare kablar då man markerat kabelns koordinater.

Att TS hittar en kabel på 1 dm utan skydd låter konstigt, låg den inte i rör? Man kanske sänkt marken eller dylikt..

Nix inget rör. Dock låg det på sina håll plankor över. Dock inte precis där vi grävde av den. Typiskt. Vi märkte även senare att fler varit och naggat på den, då den var lagad på ett ställe till där vi grävde.

Huset är byggt 32, ett gammalt fritidshus som blivit ombyggt 2 ggr. Fort. bara på 45 kvm dock :p Antar att ju mer kockar desto sämre karta :p

Vid större byggen laddar man ned kabelkartorna i grävmaskinernas GPS, vill då till att den som mätte in kabeln var noggran - vet ett fall där det diffade med 10 meter och grävmaskinen tog fiberbrunnen i sin helhet med ett antal 192:or som gick till brunnen. Fanns inte ett spår kvar av vare sig brunn eller skarvboxas (var en stor grävare med typ 1m3 stor skopa).

mexitegel skrev:
Nu har jag iofs aldrig beställt kabelutsättning, men visst är de så att de pejlar in kablen och inte går på kartinfon? Tonsändare i skåpet och sen pejlar man bara in kablen med nära nog cm precision. :)
Cm precision är det inte...hemma hos mig fick dom ton och sprayade ett område på 60cm och sa här nånstans finns en kabel och djupet kan vi inte säga..det är handgrävning som gäller.
Detta var vid min tomtgräns och det låg både kabel för gatljus o till mitt hus där.
Vid anslutningsskåpet var det ca 30cm djupt oskyddat och resten låg på ca 50cm ner i backen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.