1 304 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Induktionshäll koppling
Goda råd önskas!
Beställde en häll som var krossad när den kom fram så efter många om och men och slut på lager har jag äntligen fått en annan. Till min stora förvåning ( ja jag kunde ha gjort större efterforskning men beslutet stressades fram) går den på en fas (den jag beställde var 2 faser) man kan ställa om effekten så att den går på 20, 16 eller 13A. Kommer dessutom med en norwesco stickpropp.
Jag har ett perilex uttag (3 fas 16 A nolla och jord) i en sockeldosa till min nuvarande spis.
(Nuvarande spisen är på 400v har inte nolla kopplad i stickpropp)
Min tanke var att sätta på en perilex stickpropp på hällen och köra 2 faser till den ta ut en fas till ett schuko och sätta bredvid till ugnen.
Nu vette tusan det känns som ett större jobb att byta uttag och dessutom känns det som att det blir lite mesig effekt att köra nya hällen på 1 fas 16A...
Vad tycks? ska jag helt enkelt lämna tillbaka nya hällen och byta till en som går att köra på 2 faser?
Har jag missat något? Tänker jag rätt?
Beställde en häll som var krossad när den kom fram så efter många om och men och slut på lager har jag äntligen fått en annan. Till min stora förvåning ( ja jag kunde ha gjort större efterforskning men beslutet stressades fram) går den på en fas (den jag beställde var 2 faser) man kan ställa om effekten så att den går på 20, 16 eller 13A. Kommer dessutom med en norwesco stickpropp.
Jag har ett perilex uttag (3 fas 16 A nolla och jord) i en sockeldosa till min nuvarande spis.
(Nuvarande spisen är på 400v har inte nolla kopplad i stickpropp)
Min tanke var att sätta på en perilex stickpropp på hällen och köra 2 faser till den ta ut en fas till ett schuko och sätta bredvid till ugnen.
Nu vette tusan det känns som ett större jobb att byta uttag och dessutom känns det som att det blir lite mesig effekt att köra nya hällen på 1 fas 16A...
Vad tycks? ska jag helt enkelt lämna tillbaka nya hällen och byta till en som går att köra på 2 faser?
Har jag missat något? Tänker jag rätt?
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Ja, om du har beställt en häll för tvåfasdrift så är det vad du skall få levererat.
Att byta kontakt är iofs. en enkel operation. Men det är risk att hällen känns trög om den effektbegränsas till 16A.
Att byta kontakt är iofs. en enkel operation. Men det är risk att hällen känns trög om den effektbegränsas till 16A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 988 inlägg
Annars är det är troligen inga problem att koppla om hällen så att den går på två faser och nolla. Det kan t.o.m vara så att anslutningskabeln är förberedd för det. Skruva upp norwescokontakten och titta. Det som talar emot är den inbyggda effektvakten. Går den att koppla ur?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tar du en bild på kopplingsschemat och evt en bild på kopplingsplinten till hällen så kan vi göra det lättare för dig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 988 inlägg
Det gör du rätt i. Det verkar ha blivit en nonchalans i försäljningsledet när det köper in billiga partier spisar utomlands utan att ta hänsyn till hur majoriteten vill att de ska kopplas in i Sverige. Andelen gamla lägenheter med enfas torde vara lite idag.
Annars är det avgörande om det finns en plint eller möjlighet att koppla om. Det finns dock induktionshällar som det helt enkelt inte går att byta anslutningskabel på.
Annars är det avgörande om det finns en plint eller möjlighet att koppla om. Det finns dock induktionshällar som det helt enkelt inte går att byta anslutningskabel på.
Klicka här för att svara