Hej,
Kommer ha en elektriker förbi för att koppla in en pumpmotor på en separat säkring.
Dock tänkte jag, för att hålla kostnaderna nere, göra lite av förarbetet själv och bl.a. köpa in kabeln. Kabelns längd kommer vara 32 meter (mellan el-central - pumpmotor) och ska kopplas in på en 10A (Cat C) säkring. Har räknat på utlösningsvillkor och fått det till att ca. 37 meter är maximala längden för kabel med tvärsnittsarea 1,5mm2, tolkar det som att jag är väl inom marginalerna.
Någon som ser en anledning till att gå upp till 2,5mm2 eller att jag rentav räknat fel?
Kommer ha en elektriker förbi för att koppla in en pumpmotor på en separat säkring.
Dock tänkte jag, för att hålla kostnaderna nere, göra lite av förarbetet själv och bl.a. köpa in kabeln. Kabelns längd kommer vara 32 meter (mellan el-central - pumpmotor) och ska kopplas in på en 10A (Cat C) säkring. Har räknat på utlösningsvillkor och fått det till att ca. 37 meter är maximala längden för kabel med tvärsnittsarea 1,5mm2, tolkar det som att jag är väl inom marginalerna.
Någon som ser en anledning till att gå upp till 2,5mm2 eller att jag rentav räknat fel?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Kolla med "Eldim" (klistrad tråd på forumet) och rapportera i den tråden hur det gick, vad du tyckte. Ju fler som använder det desto bättre blir det. (Särskilt som du redan orkat med att räkna för hand).
P.S. Med just pump så brukar det vara spänningsfallet som kan vara trist, pga de höga startströmmarna. Du har tagit med det i beräkningen. 32m låter iofs inte ohemult mycket.
P.S. Med just pump så brukar det vara spänningsfallet som kan vara trist, pga de höga startströmmarna. Du har tagit med det i beräkningen. 32m låter iofs inte ohemult mycket.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Den nås via samlingstråden för vanliga elfrågor.
Har du ställt in någon förimpedans un der fliken för huvudledning? Efterssom du skall ha en vattenpump, antar jag att detta inte är inne i en stad?
Om du ligger nära 10A så kanske inte pumpen gillar det spänningsfallet. Men så mycket brukar väl iofs inte en vattenpump dra.
Har du ställt in någon förimpedans un der fliken för huvudledning? Efterssom du skall ha en vattenpump, antar jag att detta inte är inne i en stad?
Om du ligger nära 10A så kanske inte pumpen gillar det spänningsfallet. Men så mycket brukar väl iofs inte en vattenpump dra.
Verkar dessvärre vara svårt att få tag på 4G1,5+1,5. Elektrikerns grossist hade inte heller på lager.
Får bli 4G2,5+2,5 istället, känns överdimensionerat men finns inte så mycket jag kan göra åt det ifall någon inte känner till var man kan få tag på 4G1,5+1,5 i Stockholm?
Får bli 4G2,5+2,5 istället, känns överdimensionerat men finns inte så mycket jag kan göra åt det ifall någon inte känner till var man kan få tag på 4G1,5+1,5 i Stockholm?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
En bra tumregel när man kollar utlösningsvilkor och spänningsfall vid normala villainstallationer är att det börjar hända grejor vid runt 40m.
Klicka här för att svara

