Håll inte på och fippla med ventilationen om du inte vet exakt vad du gör. Vad är det för aggregat vi pratar om? Är det så gammalt att ingen support längre finns? Kontakta en ventilationsfirma som kan hjälpa dig med såväl inställning av ventilation som råd och tips om aggregatet ifråga.

EndZone skrev:
Håll inte på och fippla med ventilationen om du inte vet exakt vad du gör. Vad är det för aggregat vi pratar om? Är det så gammalt att ingen support längre finns? Kontakta en ventilationsfirma som kan hjälpa dig med såväl inställning av ventilation som råd och tips om aggregatet ifråga.
bra-byggare skrev:
Om du markerar rattarnas läge innan du börjar vrida på de kan du alltid återställa ifall du är fel ute.

Bilder och beteckningar på ventilationssystemet vore nog bra också så blir det lättare för någon att hjälpa till.
Ja, mina beskrivningar är minst sagt röriga vilket självklart inte hjälper någon. ABB RDKE 22111 står det iaf på den brummande saken. Efter att ha vridit nacken halvt ur led och med hjälp av en telefon fotograferat reglagen på baksidan har jag nu lärt mig att det bredvid dem står "Frånluft fläkt" och "Tilluft fläkt" och när jag vrider på dessa två så ändras även då surrandets styrka. Alltså har jag tre rattar som styr fläktarnas hastighet och ingen som styr eventuell uppvärmning, verkar det åtminstone som. Ska se om jag kan ge mig på att öppna tingesten lite mer och kanske då kunna hitta fler rattar. Kanske t.om. få fram ett fotografi.

Jag är rätt säker på att det är meningen att man ska öppna saken ibland och byta något filter, så jag ska inte bara gå loss med en skruvmejsel hejvilt. Har heller inte tänkt göra några ändringar på inställningarna utan att få hjälp av någon som kan sånt här först. Som novis tänker jag dock att om det nu sitter ett reglage med tydliga bilder på framsidan så kan man väl ändå inte förstöra något väsentligt genom att vrida på det? Det känns ju i sånt fall inte som någon helt genomtänkt konstruktion.

Återigen, stort tack för all respons, det är väldigt lärorikt för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.