Jag ska bygga om köket, det kommer bli nästan helt utan överskåp.

Funderar på el till uttag ovan bänk, samt till några lampor längre upp på väggen på några ställen.
Och förstås häll, ugn, diskmaskin, kvarn, kyl frys.

Det är gamla plankväggar, så jag kan fräsa ner från uttagen till under skåpen. Men i sidled i sådan mängd känns inte så bra för då kapas mycket av väggen.

Alternativ som jag ser är att fräsa ner precis under bänkskivan, och sen dras ekk inne i skåpen, sedan in i flex som kommer upp till uttagen.

Eller fräsa ner till kabelkanal vid golvnivå. Men med 8cm upp till köksskåpen blir det i praktiken inte åtkomligt då.

Tredje alternvaviten är fräsa ner under golvet, som kommer läggas om, och sen dra flex hela vägen från där elen kommer in.

Eller något annat sätt ??:confused:

Jag skulle dra ner flexslangen till nånstans mitt på skåpen. Då är det bara att plocka ut lådorna om nått behöver göras. Såga ut ett hål i skivan bak på skåpet och sätt en utp dosa där. Och sen antingen flex eller ekk utanpå väggen bakom eller under skåpen.

Är det inte bäst att du samråder detta med din elektriker så att du spårar rätt saker till rätt plats osv?

• Gilla
Gurra Hultan och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingen elektriker.

Är det en normal metod att dra inne i skåpen i bakkant? Det kräver förstås att inte lådorna går in för långt, eller att man lägger det mellan lådor.

Nja, normalt är det nog inte. Det blir svårt att komma åt när något behöver göras. Normalt kommer man uppifrån, med dosor uppe vid taket. Beroende på avstånd och mängd dosor och kretsar etc kanske det går att dra flexslang i en U-sväng ned bakom skåpet, en bit i sidled och upp till nästa dosa. Slangen kan ligga lite halvöppet bakom skåpen om den inte utsätts för påverkan.

Hur har du tänkt med matning till spis, DM etc som ska ha en egen grupp?

Jag kommer ha golvet öppet så det går att dra rör till vissa platser direkt. Kan även dra i källartaket under. Elen kommer därifrån. Men uttag och belysning är ju ganska många punkter.

Nu har jag just insett att jag kanske ska göra om taket också så då har jag möjlighet att dra till åtminstone belysning uppifrån.

Jag kan dessutom lägga ett lager gips på väggarna, vilket ändå är en bra ide. Då kan jag kanske fräsa i sidled utan att kapa väggarna helt.

Säg att det går att få till en horisontell kanal i taket, sen vill jag ha 7-10 st dosor uttag och belysning. De olika uttagen ska dela på tre olika säkringar. Kan man dra en trefasgrupp i den horisontella kanalen då?

Edit: Kanal i vägg längs med taket menar jag då.

Redigerat:
Normalt drar man enfasgrupper till uttag och belysning.
Men kan du motivera en trefasgrupp i form av mycket svett och slitage på fingrar så går det också.
Trefasgruppen bör främst användas till "småapparater", men micro och ev diskmaskin kan accepteras om det inte finns andra rimliga alternativ. Dock inte ugn.
Försök dra trefasgruppen till en eller flera kopplingsdosor, varifrån du utgår med enfasledningar till uttag och strömbrytare.

O
EyEr0n skrev:
Är det inte bäst att du samråder detta med din elektriker så att du spårar rätt saker till rätt plats osv?
Hur menar du nu? Det är väl inte elektrikern som skall bo i kåken och nyttja köket? På vilket sätt menar du då att det spelar någon som helst roll vad elektrikern tycker om vart saker skall sitta? Sätt uttag där du vill ha dem men rådfråga elektrikern om hur du spårar matningen till de punkterna.

Edit: Skriver så långsamt att TS själv hinner föreslå samma sak:
Jajjan skrev:
Jag kan dessutom lägga ett lager gips på väggarna, vilket ändå är en bra ide.
Själv skulle jag ha gjort det enkelt för mig. Regla ut väggen med ströläkt, dra nya flexslang till allt. Borra hål och sätt spårdosor de har stuttsarna i rätt nivå. Gipsa alltihop. Skall du inte ha överskåp behöver du inte fundera över draghållfasthet i gipset för att hänga tung saker.

Redigerat:
Steamboy skrev:
Hur menar du nu? Det är väl inte elektrikern som skall bo i kåken och nyttja köket? På vilket sätt menar du då att det spelar någon som helst roll vad elektrikern tycker om vart saker skall sitta? Sätt uttag där du vill ha dem men rådfråga elektrikern om hur du spårar matningen till de punkterna.
Jag menar så att man tex inte drar samma matning till både micro,kyl, frys och disk tex.
Samt rätt dimension till spis osv.

Jajjan skrev:
Jag har ingen elektriker.
Ok.
Då utför du faktiskt en handling som är straffbar samt att du eventuellt utsätter dig själv,dina barn, husdjur, gäster och egendom osv för livsfara.

Men vad gör det. Går det så går det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.