Hej!
Upptäckte igår ett ljud ifrån ett av dom gamla panelradiatorerna ifrån 70 talet. (Har 2 såna i huset som sitter bredvid varandra fast är endast inkopplade, använder dem aldrig)
Elementet ligger på en slinga som löper på ena sidan av huset.
Igår fick jag av en slump höra när jag skulle städa, att det låter som det "småkokar" precis där brytaren och termostaten sitter(svårt att förklara ljudet)
Det andra elementet som sitter bredvid är tyst.
Vad är det för ljud jag hör?

Kan du koppla loss elementet från elnätet? I så fall kan du avgöra om ljudet försvinner el inte. Försvinner ljudet så är det nog en indikation på att du borde kasta de elementen.

Jo slår jag ifrån säkringen så försvinner ljudet.

Antagligen är det en radiator där elementet är av spirallindad tråd som man trätt små porslinspärlor (det är inte porslin, heter nåt annat men jag kommer inte på det för stunden) runt för isolering, tänk pärlhalsband som ungar trär ihop så förstår du hur det ser ut. Dessa kan rassla, har hört det många gånger från gamla element. Troligtvis påverkan från magnetfältet som skapar någon liten vibration.
Vill påstå att det är normalt, tillsammans med boink-ljud från plåtpanelerna och ljudliga termostatknäppar. Gamla element är långt ifrån tysta.

Fast nu är ju inte elementet igång, finns spänning fram men det ifrånslaget.

Ljudet är som ett susande/ småkokande ljud som endast är vid brytaren.

degel skrev:
Ljudet är som ett susande/ småkokande ljud som endast är vid brytaren.
Det var en annan pilsner, då är det glapp i brytaren!
Slå av och byt brytare, eller hela radiatorn vilket kan vara enklare.

Ok. Har aldrig använt det där elementet under alla år vi har bott i huset så lite märkligt att det bara skulle bli glapp, men det kanske har varit hela tiden fast jag inte har lagt märke till det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.