3 432 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
KNX över FK?
Har efter rördragning men innan installation tvingats inse att jag dragit för få kablar till min KNX-installation. Så nu grubblar jag över hur jag ska kunna fixa och trixa för att få ihop dels det som ska kopplas nu, och helst också ha möjligheter till framtida komplettering.
Generellt sett har jag valt att dra lamputtagen till centralen och de vanliga uttagen i serie (per rum), med ursprungstanken att ha lamputtagen styrda och de vanliga uttagen som permanentström utan styrning. Till de vanliga uttagens dosor går på nästan alla ställen ett 16-rör med 5 ledare av typ FK 1.5mm. För permanentström behöver jag ju bara tre ledare (fas + nolla + jord) så när uttagen är inkopplade har jag två ledare över. Är det möjligt att nyttja de två ledarna som busskabel?
I så fall kan jag ju vid behov komplettera med små dospuckar för styrning där det saknas, alternativt dölja nån extra aktor i lokalt i en garderob etc.
Jag förstår att det jag föreslår sannolikt inte är "godkänt", men min uppfattning är att eftersom bussen är lågvolt spelar det egentligen ingen roll om detta är godkänt eller ej, bara det fungerar. Således frågan - fungerar det med två FK på detta sätt? Som KNX-buss? Som DALI-buss?
Generellt sett har jag valt att dra lamputtagen till centralen och de vanliga uttagen i serie (per rum), med ursprungstanken att ha lamputtagen styrda och de vanliga uttagen som permanentström utan styrning. Till de vanliga uttagens dosor går på nästan alla ställen ett 16-rör med 5 ledare av typ FK 1.5mm. För permanentström behöver jag ju bara tre ledare (fas + nolla + jord) så när uttagen är inkopplade har jag två ledare över. Är det möjligt att nyttja de två ledarna som busskabel?
I så fall kan jag ju vid behov komplettera med små dospuckar för styrning där det saknas, alternativt dölja nån extra aktor i lokalt i en garderob etc.
Jag förstår att det jag föreslår sannolikt inte är "godkänt", men min uppfattning är att eftersom bussen är lågvolt spelar det egentligen ingen roll om detta är godkänt eller ej, bara det fungerar. Således frågan - fungerar det med två FK på detta sätt? Som KNX-buss? Som DALI-buss?
KNX standarden föreskriver godkännd certifierad KNX-busskabel.
Allt annat är lotteri.
Du får helt enkelt testa.
Ingen kommer garantera dig att det funkar, men det kommer förmodligen göra det.
Tre fk och knxbuss kabel går allt i ett 16 rör med lite vilja!
Allt annat är lotteri.
Du får helt enkelt testa.
Ingen kommer garantera dig att det funkar, men det kommer förmodligen göra det.
Tre fk och knxbuss kabel går allt i ett 16 rör med lite vilja!
Tack för snabba och bra svar!
Okej, bra att veta. Men läget är att det sitter 5 fördragna FK i rören, som är ingjutna i plattan och/eller inbilade i väggarna. Och snickarna visste att det var fördragna rör så de brydde sig inte om att det blev många och/eller snäva böjar. Så jag kan/vågar inte dra om trådarna.EyEr0n skrev:
Vad betyder det?spinout skrev:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Varför kör du inte KNX över elnätet? mig veterligen finns det 3 sätt att köra knx på.
Trådlöst
Trådat
Via Elnätet.
Slipper du dra kablar i rören mm.
Trådlöst
Trådat
Via Elnätet.
Slipper du dra kablar i rören mm.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
ullberg skrev:
Okej, tack för info. Bra att det går att göra i samma dosa, annars hade jag haft problem. Antar att elektrikern har koll på vilken typ av plastbit det ska vara och hur den ska sitta. Annars är det ju frestande att tycka att wago-klämman i sig uppfyller kravet plastbit, men jag antar att det inte duger.
-=fullmoon=- skrev:
Jag har försökt men har jättesvårt att hitta sådana KNX-produkter, såväl powerline som wireless. Kan någon ge mig ett tips om var jag ska leta?
I det här fallet är elfirman underentreprenör till byggfirman. Så jag vet inte exakt vem som gjort vilket moment, jag trodde det var snickarna, men det är möjligt att det var elfirman som drog rören. Arbetsfördelningen dem emellan lägger jag mig inte i.elmont skrev:
Skälet att jag själv engagerar mig på detaljnivå i KNX-planeringen är att jag insett att jag måste göra det. Har redan litat på tveksamma råd från elfirman för mycket i den här processen, det är därför jag nu sitter med för få dragna rör och trådar.
Men faktum kvarstår, rören är snävt dragna så jag vågar inte föreslå att man drar ur tråd och ersätter med annat. (Detta vet jag eftersom det under processen dels misslyckats på flera ställen med att få igenom dragfjäder i tomrör som bland annat skulle vara till högtalarkabel - de rören fick dras om - samt en fördragen nätverkskabel som klippts för kort och därför skulle bytas ut gick inte att få loss ur röret, fick skarvas istället.)
Försöker svara på min egen fråga. Detta är vad jag nu hittat avseende wireless (som jag nu lärt mig heter KNF RF), ytterligare tips mottages tacksamt.StockholmM skrev:
http://www.buildingtechnologies.siemens.com/bt/global/en/buildingautomation-hvac/gamma-building-control/pages/radio-system-gamma-wave-knx-rf.aspx#Output%20devices
http://www.lesswire.com/en/products/routers-gateways/knx-rf-to-ip/overview/
http://www.weinzierl.de/index.php/en/all-knx/knx-devices-en/knx-rf-tp-coupler-670-en
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 036 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 036 inlägg
Powerline (över elnätet) är det som sagt mycket tunt med. Radio, ja då har i alla fall Hager ett litet, men ändå ganska komplett sortiment (går att hitta under egen rubrik på hemsidan, tror ett sätt att identifiera är att söka på programmeringsverktyget tx100).
Fortfarande är den egna twisted pair-bussen (TP) helt dominerande.
/U
Fortfarande är den egna twisted pair-bussen (TP) helt dominerande.
/U
Ser ju jättebra ut! Detta blir räddningen i de fall jag dragit för lite tråd. Där verkar finns allt jag behöver utom RGB-styrning, men om jag prioriterar kabelanvändningen till det ska det absolut räcka till.
http://www.hager.se/e-katalog-nyhet...stighetsautomatik-knx-radio-quicklink/526.htm
Stort tack för det tipset, nu känner jag mig tryggare!
http://www.hager.se/e-katalog-nyhet...stighetsautomatik-knx-radio-quicklink/526.htm
Stort tack för det tipset, nu känner jag mig tryggare!
Klicka här för att svara