Har en 2x18W lysrörsarmatur i källaren som började blinka i veckan.

När jag tittade närmare på den ser jag att Glimtändarna är märkta Single S2 110-130V, varför 110-130V?
 
Rören är seriekopplade.
 
...o märkta 240V/18W?
 
Jag har lagt märke till att de ofta är märkta 110V. Vidare har jag lagt märke till att i armaturer med två 18W-rör brukar båda blinka om ett är dåligt samt att tar man ur ett rör så fungerar inte det andra. Det finns kanske en mer komplicerad förklaring än att de är seriekopplade, men den får någon annan stå för.
 
Köp två nya lysrör och två nya serie-glimtändare.
 
Bo.Siltberg skrev:
Köp två nya lysrör och två nya serie-glimtändare.
Då jag inte är i lysrörsbranchen... skulle du kunna hjälpa till o beskriva logiken bakom detta.:confused:
 
Ett lysrör drivs inte med 230 V. Driftsspänningen är betydligt lägre och regleras av drosseln. Vid mindre effekter kan de därför seriekopplas. Det skulle nog inte hjälpa till för förståelsen om de var märkta med t.ex 42 V.

Armaturen och dess drossel (eller HF-don) är anpassad för detta.

Så enkla mantra är att välja lysrör med (ung) samma effekt och glimtändare enligt
1 drossel, 2 rör: serie
1 drossel, 1 rör: single
2 drosslar, 2 rör: single
osv

Och som sagt byt både rör och glimtändare samtidigt.
 
Nya rör o Glimtändare installerade. Glimtändarna var märkta 110V Single/Serie samt 230V Serie.
Denna multivariant funkar iaf utmärkt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.