4 838 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Infälld el i garage
Finns det några speciella krav när man fäller in el i garage?
Kan jag använda vanliga Eljo Trend jordade IP20?
Garaget i fråga är välisolerat, åretruntuppvärmt och det står enbart hobbybilar där.
Inga snöiga bilar. Ingen tvätt.
Kan jag använda vanliga Eljo Trend jordade IP20?
Garaget i fråga är välisolerat, åretruntuppvärmt och det står enbart hobbybilar där.
Inga snöiga bilar. Ingen tvätt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jepp, det går bra.
//Patrik
//Patrik
IP20 borde funka bra där.
Det avgörande är dels om det bildas kondens (oisolerat ouppvärmt garage som det drar in fuktig luft utifrån i) eller om du tänker slabba med vätskor (köra högtryckstvätt eller liknande), då behövs högre IP-klass.
Det avgörande är dels om det bildas kondens (oisolerat ouppvärmt garage som det drar in fuktig luft utifrån i) eller om du tänker slabba med vätskor (köra högtryckstvätt eller liknande), då behövs högre IP-klass.
Utökar en gammal tråd. Vad tror ni el-gurus om infälld el i ett isolerat men inte uppvärmt garage? Jag tänker mest på kondensbildning i rör osv. Tanken är väl att eventuellt ha garaget uppvärmt i framtiden, men för tillfället kommer det bara att värmas upp när jag är där och mekar. Det kommer inte att användas något vatten där inne men det kommer kanske bli damm av svetsning och slipning, så IP44 är väl att föredra.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det blir lite värre med att ha IP 44 klassning på uttag mm men det finns "gummitutor" och andra uttag. Dessa hittar man normalt sett bara hos elektriker /Elektrikens grossit. Man kan givetvis köra allt infällt men att ha utanpåliggande uttag mm ovan för dosorna. Blir säkert lite billigare.
Klicka här för att svara