Jag har ett importspa som jag behöver lite hjälp med.

Det är 1 fas 220V och på elboxen står det 50A. Hela spabadet har en total uteffekt på 9kw när alla pumpar och värmaren är igång.

Inget vanligt hus i Sverige klarar väl av att hantera detta spa som det är.
Så min fråga är, kan man göra om så att spabadet blir 3-fasigt?

Här är en ritning om det är till hjälp:

ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det man ev. skulle kunna göra är att låta utgångarna till värmeelement och pumpar styra relän eller kontaktorer istället för att direkt driva värme och pumpar. Då skulle man kunna låta reläet koppla in en annan fas.

Effektangivlelserna är ju inte så exakta. På värmen står det att det är upp till 4kw, den säkringen skulle i så fall behöva vara 20A, 16 är för lite. Pumparna står det upp till 3 hP (1 horsePower är drygt 700w, så de verkar kunna dra uppmot 2,5 Kw styck. Det låter oerhört mycket för en pump i mina öron. Kanske läge att undersöka hur mycket de verkligen drar.

Hej och tack för svaret. Det där är vad som står i specifikationerna och jag kanske ska tillägga att spat är ganska stort i sig, 2,5x2,1m och rymmer närmare 1600liter. Men vad vet jag, jag är inte så kunnig inom el.

Jag ska eventuellt anlita för att "göra om" spat så jag kan använda det. Men först ville jag bara veta OM det går och att jag inte måste köpa en ny elbox som är färdigt för 3 faser.

Varför har man ens 220V 1-fas på ett sådant spa som måste ha så stor säkring?

Så du menar att jag måste köra 3x20A?

1-fas är ganska vanligt i usa, asien mm.

Ja OM värmaren verkligen drar 4kw (och det är nog den mest trovärdiga angivelsen), så behöver du 3x20A.

Okej tack!

En elektriker borde väl inte ha några problem med att koppla ur värmaren och pumparna och sätta dom på olika faser?

Du får isf göra liknande vad hempularen skrev och använda utgångarna från din styrbox som manöver till kontaktorer som tar lasten via olika faser.

Okej tack för alla svar, då vet jag att det går iallafall! Ska ringa en elfirma imorgon och förklara lite och höra vad dom säger.

Jag kan lika gärna fortsätta på nästa fråga i denna tråd.

Badet ska stå på en gräsmatta till nästa sommar då vi ska bygga in det i altanen. Räcker det med att sätta trallvirke under spabadet tills dess? Vill kunna bada i det under vintern. Jag vill helst inte börja gräva i gräsmattan eftersom det ska flyttas så småningom.

Det projektet skulle jag fundera länge på, tex är isolationen avsedd för 230 v, lägger man ut lasten på fler faser blir det plötsligt 400 v...?

Jag får helt enkelt be en elektriker komma och kolla på det.

Vad säger ni om grund till spabadet? Räcker trallvirke för att bada i det under vintern och sedan flytta det till altanen?

Nu har jag kollat lite närmare på elschemat. Snackade också med en elfirma och dom sa att det inte skulle vara några problem.

Såhär ser centralen ut, 1-fas till vänster (det jag har på mitt spa) och 3-fas till höger från samma leverantör. Enligt elektrikern skulle det gå att sätta sockerbitar och bara dela upp dom där tre röda faskablarna. Och även byta jordfelsbrytare till 3-fas samt strömkabel till 2.5 kvadrats.

elschema.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jesv skrev:
...
Vad säger ni om grund till spabadet? Räcker trallvirke för att bada i det under vintern och sedan flytta det till altanen?
Det är ju bortåt två ton med vatten och själva maskinen.

Det är säkert viktigast att grunden är stabil i tjäle och tö, så det står stabilt och inte riskerar att vridas och spricka.
Så viktigare än trätrallen är nog underarbetet.
Bara några brädor på gräsmattan tycker jag låter vanskligt med full last.
Men det är min gissning. I Norrbotten skall man väl bada inomhus :confused:

Jag har löst den där biten. Det ska stå på asfalt tillsvidare och då bara på någon plywoodskiva för att skydda spabadets undersida.

Det blev enklast så eftersom det ska flyttas så småningom!

Det låter ju som man skulle kunna lösa det ganska enkelt. MEN analysera bilderna väldigt noga (och sedan väldigt noga ett par gänger till).

Jag ser två skillnader utöver hur de röda trådarna är kopplade.

Dels har du en plint i överkant, som ser ut att vara oinkopplad på 380V bilden, trådarna finns där men det ser ut som de går någonannanstans.

Dels har du någonting som skiljer i nedre högra hörnet, ser ut som det kommer trådar ur den genomföreingen, men det är svårt att se på bilden, kana vara att trådarna är böja på ett konstigt sätt.

Det kan finnas mer som skiljer.

Har kollat och det du påpekade verkar vara exakt samma på båda. Dock så får elektrikern kolla så att allting stämmer. Men som sagt, det var mindre jobb än jag hade räknat med. Hade det bara gått in EN kabel på 1-fas systemet så hade det väl varit lite mer att göra, men nu hade dom ju 3 separata kablar.

Tack för all hjälp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.