5 426 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
220-240v spishäll på 16A
Sida 1 av 2
Hej
Har precis renoverat köket och skulle installera en ny spishäll Siemens EH645BE68X men elektriker säger att det inte går pga att hällen är 220-240v den ska måste vara 400v. Huvudsäkringen i källaren är 16A och i lägenheten finns det tre 16A säkringar.
Han säger att jag måste byta huvudsäkringen nere i källaren till 25A för att det ska fungera.
Stämmer detta? eller går det att lösa på något annat sätt?
Har precis renoverat köket och skulle installera en ny spishäll Siemens EH645BE68X men elektriker säger att det inte går pga att hällen är 220-240v den ska måste vara 400v. Huvudsäkringen i källaren är 16A och i lägenheten finns det tre 16A säkringar.
Han säger att jag måste byta huvudsäkringen nere i källaren till 25A för att det ska fungera.
Stämmer detta? eller går det att lösa på något annat sätt?
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Utnyttjar du full effekt på denna häll kommer den att dra 20A men det borde fungera med 16 A för vanlig matlagning. Man använder kanske inte full effekt hela tiden på alla plattor. Alt för dig är att skaffa en häll som går på 400V. Hällen brukar kräva två faser och du kan då få högre effekt.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Notera också att om du letar bland Siemens produkter efter en ersättare har jag för mig att de listar alla hällar som 220-240v (även när de använder två faser så är elementspänningen 240v), men de hällar Siemens säljer som är runt 7kW ska använda två faser (låt mig säga att jag skulle bli väldigt förvånad om så inte var fallet då de annars skulle behöva runt 30A på en fas)
Hej,
Jag pratade precis med siemens dem sa att den hällen jag köpt är speciell för äldre lgh som har 1 fas. Det går dock att ansluta den utan att ändra något dock kommer jag inte kunna använda alla plattor samtidigt. Dem rekommendera mig att byta till denna EH645FE17E.
Problemet är dock att hällen är monterad och kartongen är slängd, och den är köpt från elgiganten som inte säljer den modellen jag är ute efter
Jag pratade precis med siemens dem sa att den hällen jag köpt är speciell för äldre lgh som har 1 fas. Det går dock att ansluta den utan att ändra något dock kommer jag inte kunna använda alla plattor samtidigt. Dem rekommendera mig att byta till denna EH645FE17E.
Problemet är dock att hällen är monterad och kartongen är slängd, och den är köpt från elgiganten som inte säljer den modellen jag är ute efter
Taskigt läge. Vill inte butiken byta ut den ändå så försök sälja den och köp en som passar. Du kommer att ångra dig i framtiden då du inte kan utnyttja hällen till fullo. Hade den varit omkopplingsbar hade förmodligen Siemens upplyst om detta. Även om du skulle kunna övertala kabelknytaren att göra en fuling om du inte har framdragen nolla så kommer som sagts inte säkringen att hålla i de extrema fallen samt med bosterfunktionen inkopplad.
http://www.epcos.com/web/generator/Web/Sections/Components/Page,locale=en,r=263282,a=849276.html
Att det sen är huvudsäkringen som sätter gränsen gör ju inte saken bättre, skulle i värsta fall kunna betyda att du måste stänga av allt annat som ligger på samma fas när du ska laga mat.
http://www.epcos.com/web/generator/Web/Sections/Components/Page,locale=en,r=263282,a=849276.html
Att det sen är huvudsäkringen som sätter gränsen gör ju inte saken bättre, skulle i värsta fall kunna betyda att du måste stänga av allt annat som ligger på samma fas när du ska laga mat.
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Tack för alla svaren, nu har jag varit i kontakt med elgiganten dem sa att dem har 30 dagars öppet köp oavsett om jag monterat den. Så det blir bara till att montera av den och köra till elgiganten efter jobbet. Sen köper jag den Siemens rekommenderade, det jag dock inte förstår är att den dem rekommenderade också är 220-240v.
EH645FE17E
EH645FE17E
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Kanske är anslutningskabeln det enda som skiljer...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Se mit inlägg ovan, ja det är 240v, men lite slarvigt kan man säga att det är 2x240v (man tar ut lasten mot nollan men fördelat över två faser, där varje är på 16A)Noname1 skrev:Tack för alla svaren, nu har jag varit i kontakt med elgiganten dem sa att dem har 30 dagars öppet köp oavsett om jag monterat den. Så det blir bara till att montera av den och köra till elgiganten efter jobbet. Sen köper jag den Siemens rekommenderade, det jag dock inte förstår är att den dem rekommenderade också är 220-240v.
EH645FE17E
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Nja, de har ju helt olika effekter, så även om innanmätet mycket väl kan vara ganska lika mellan de två så har den första i alla fall begränsningar (så att det "räcker" med 20/25A enfas). Men jag håller med om exv. elmonts inlägg ovan, kanske går det att modifiera den nuvarande (inkl. att byta anslutningssladden) så att (den lägre) effekten blir fördelad över två faser.Bo.Siltberg skrev:
Fast sett ur perspektivet garanti etc. så måste ju TS lösning med att lämna tillbaka vara mycket bättre (och dessutom får TS en häll med större effekt)
Nej den är INTE som 400V då har man en elementspänning på 400V utan den är på 2x230V+Nolla och elementspänningen är 230 V. Elementspänning på 400V är i dag lite ovanlig, det vanliga är 2x230V eller 1x 230 V.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är nog ovanligt med 400V-hällar idag då tillverkarna gärna vill göra modeller som fungerar i så många länder som möjligt. Det gör att varje land får fundera lite extra på hur den ska kopplas in hos dem...
När vi pratar spänning på en spis så är det elementspänningen som avses, dvs om värmespiralerna och dylikt vill ha 230 V eller 400 V. Hos oss spelar det ingen roll, för här handlar det om ifall spisen tar ut strömmen mellan faserna (400 V) eller mellan fas(er) och nolla (230 V). 400 V är dock att föredra då det undviker ström i nollan, som övergår i en gemensam noll och skyddsjord utanför huset, så man vill inte belasta den om det går att undvika.
I fallet 230 V vill man ju kunna nyttja alla tre faser, L1-N, L2-N och L3-N. Din första häll "kunde" bara ta ut ström mellan en fas och nolla. Den går givetvis att koppla om, men hällen kan vara konstruerad för att fungera med lite lägre effekt, som lite lägre effekt på värmezonerna eller en inbyggd effektvakt som slår ifrån om man vrider på för mycket. Det kan vara svårare att komma runt.
När vi pratar spänning på en spis så är det elementspänningen som avses, dvs om värmespiralerna och dylikt vill ha 230 V eller 400 V. Hos oss spelar det ingen roll, för här handlar det om ifall spisen tar ut strömmen mellan faserna (400 V) eller mellan fas(er) och nolla (230 V). 400 V är dock att föredra då det undviker ström i nollan, som övergår i en gemensam noll och skyddsjord utanför huset, så man vill inte belasta den om det går att undvika.
I fallet 230 V vill man ju kunna nyttja alla tre faser, L1-N, L2-N och L3-N. Din första häll "kunde" bara ta ut ström mellan en fas och nolla. Den går givetvis att koppla om, men hällen kan vara konstruerad för att fungera med lite lägre effekt, som lite lägre effekt på värmezonerna eller en inbyggd effektvakt som slår ifrån om man vrider på för mycket. Det kan vara svårare att komma runt.
