Har fått problem med att huvudcentralens JFB löser när jag startar kapgersåg i garaget. Först trodde jag det var sågen som var paj (det händer först en gång för ett par veckor sedan, men igår 3 gånger på raken när jag försökte starta) men samma sak inträffade när bordssågen startades.
Båda sågarna fungerar normalt när jag kopplar dom via en undercentral med egen JFB.
JFBn i huvudcentralen är cirka 10 år gammal, har inte problem med JFB i något annat fall.
Vad är rimligt att göra utifrån detta läge? Jag tänker mig att byta JFB i huvudcentralen till en ny som en första åtgärd.
Har haft dessa sågar i många år utan att ha problem, och några större förändringar efter JFBn i huvudcentralen har inte gjort (om ens några förändringar alls, inte ens nya apparater).
Båda sågarna fungerar normalt när jag kopplar dom via en undercentral med egen JFB.
JFBn i huvudcentralen är cirka 10 år gammal, har inte problem med JFB i något annat fall.
Vad är rimligt att göra utifrån detta läge? Jag tänker mig att byta JFB i huvudcentralen till en ny som en första åtgärd.
Har haft dessa sågar i många år utan att ha problem, och några större förändringar efter JFBn i huvudcentralen har inte gjort (om ens några förändringar alls, inte ens nya apparater).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Visst är det så att äldre JFBer var mer störkänsliga, men en 10 år gammal JFB borde inte tillhöra dessa. Du kan ju dock konstatera en skillnad mellan två JFBer som du har. Det är tydligen inkopplings/startströmmen som ställer till det här. Vissa äldre JFBer kan hamna i tillfällig obalans. Kanske finns det även avstörningskondensatorer i maskinerna? Även ledningslängderna kan spela in, dvs långt ifrån eller nära centralen med dess JFB. Du säger att läget försämrats, men var villkoren exakt desamma? Att byta denna JFB är nog ett bra första steg.
Ja, för dessa stationära maskiner är inkopplingen exakt samma. Samma förlängningssladd, samma uttag osv.
Avstörningskondingar i maskinerna - vet ej.
Min alternativa teori är att denna JBF ligger på gränsen till att lösa ut i normal drift och att maskinerna nu plötsligt tippar över detta till ett frånslag. Även om all el är bytt i huset är det ju inte omöjligt att det finns en felström som är får liten för att jfb ska lösa ut och att denna nyligen blivit något större....
Men oavsett det låter det som att ett första steg är att byta jfb eftersom felsökningen av ev felström lär vara krånglig.
Min alternativa teori är att denna JBF ligger på gränsen till att lösa ut i normal drift och att maskinerna nu plötsligt tippar över detta till ett frånslag. Även om all el är bytt i huset är det ju inte omöjligt att det finns en felström som är får liten för att jfb ska lösa ut och att denna nyligen blivit något större....
Men oavsett det låter det som att ett första steg är att byta jfb eftersom felsökningen av ev felström lär vara krånglig.
Med en läckströmstång är det ganska lätt att felsöka:MathiasS skrev:Ja, för dessa stationära maskiner är inkopplingen exakt samma. Samma förlängningssladd, samma uttag osv.
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=323491
Man kollar bara en säkringsgrupp i taget. Man kan t.ex. ta både fas och nolledare i gapet, då syns inte den korrekta strömmen som förbrukas av apparater, men felströmmen mäts.
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Det kan också vara ett isolationsfel mellan nolla och jord någonstans i din anläggning. Den stora startströmmen från elmotorn gör att "andelen" ström som går via felet ökar till över gränsen för jordfelsbrytaren.
Ett sådant jordfel kan finnas i princip var som helst i din anläggning, det behöver alltså inte ha något att göra med just den grupp där du kopplar in maskinen. Den stora startströmmen ökar tillfälligt potentialen på nollan något, och ström kommer att läcka ut via felet.
Ett sådant fel kan man troligen hitta lätt med en vanlig ohmmätning, det behövs ingen isolationstest för det.
Ett sådant jordfel kan finnas i princip var som helst i din anläggning, det behöver alltså inte ha något att göra med just den grupp där du kopplar in maskinen. Den stora startströmmen ökar tillfälligt potentialen på nollan något, och ström kommer att läcka ut via felet.
Ett sådant fel kan man troligen hitta lätt med en vanlig ohmmätning, det behövs ingen isolationstest för det.
Tror också på att det är något annat i anläggningen som spökar...
Jag tror jag ändå börjar med att byta jfb och ser vad som händer. Eftersom det fungerat så pass länge och felet inte introducerats vid någon förändring som gjorts i installationen (tex nya undercentraler) utan uppstått utan koppling till någon aktivitet verkar komponentfel (jfb) ändå inte orimligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Fast en enkel resistansmätning mellan nolla-jord (med spänning avslagen) är ju en ganska snabb och enkel åtgärd.
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Har du provat att dra ut alla stickproppsanslutna apparater som matas från centralen med jordfelsbrytaren som löser ut? Kan ju vara någon annan apparat som av någon anledning ger lite mer jordfelströmmar nu än tidigare och som tillsammans med din kapsåg löser ut JFB.
Och så behöver du inte rycka saker anslutna med euro-stickproppar:
I princip i alla fall. Om apparaten i fråga kan tänkas ha någon mystisk koppling till jord så det kan gå felström på något vis så kan den ju möjligen ställa till det.
Men de flesta grejer med euro-plug är rätt garanterat fria från felströmmar, dom ska ju t.ex. alltid vara dubbelisolerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I princip i alla fall. Om apparaten i fråga kan tänkas ha någon mystisk koppling till jord så det kan gå felström på något vis så kan den ju möjligen ställa till det.
Men de flesta grejer med euro-plug är rätt garanterat fria från felströmmar, dom ska ju t.ex. alltid vara dubbelisolerade.
Ja det är ju mest stereo, tv, datorer och några hushållsapp + vitvaror som är jordade.Mikael_L skrev:Och så behöver du inte rycka saker anslutna med euro-stickproppar:
[bild]
Jag skulle nog mer misstänka att det är bäst att prova koppla ur spis, kyl/frys, tvättmaskin, VP, VVB för att kolla om det är någon pryl som läcker för mycket krypström.
Alla är ganska kända bovar i sammanhanget, särskilt prylar med elpatroner av något slag i, vilket alla där uppräknade utom k/f kan sägas ha.
Ja saker utomhus är ju också högt på listan.
Min flvp ligger ganska nära 30mA-gränsen, helt ensam. Den var jag tvungen att lägga utanför JFB.
Alla är ganska kända bovar i sammanhanget, särskilt prylar med elpatroner av något slag i, vilket alla där uppräknade utom k/f kan sägas ha.
Ja saker utomhus är ju också högt på listan.
Min flvp ligger ganska nära 30mA-gränsen, helt ensam. Den var jag tvungen att lägga utanför JFB.