Hej

Vi har köpt ett hus och elen kommer behöva göras om totalt då det finns gamla blyrör och hemmadragen el i vissa fall.

Har tagit kontakt med en elektriker som skall komma och kolla men tanken är att jag skall göra mycket av jobbet sj, som att dra rör och den biten, inkoppling överlåter jag till elektrikern.

Men jag har suttit och skissat lite på hur man skall lägga upp centralen.

cental.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag är en människa som planerar frammåt så har jag valt en gnaksa stor central men plats kvar för framtida tillägg.

Någon sa till mig att det är "skönt" att ha kyl/frys på en egen jordfelsbrytare, gör man så i elbranchen eller är det överflöd?

Belysning på samma som eluttagen i de berörda rumen eller skall man göra den på separata säkringar?
 
Enbart 10A enfas till spisen?
 
Vi kommer att ha gasspis så det kommer finnas ström över, kanske säkra ner den yttliggare, får se vad elektrikern säger
 
Du behöver betydligt mer uttag i köket. Spis/häll skall ha 3x 16A. Du behöver eget uttag till DM. och sedna är det bra att ha vanliga uttag uppdelade på 2 -3 säkringar. Tänk kaffebryggare, brödrost, vattenkokare, var och en behöver i princip egen säkring.

Sätt om möjligt utomhusgrupperna på egen jfb, eller personskyddsautomat. Det är där du har störst sannolikhet för utlösning. Synd att släcka hela huset för att det droppar smältvatten på en julgranslampa.

Kyl frys kan du ha på en och samma säkring, de drar väldigt lite el, men man vill ofta ha dem på en egen för att undvika att de stängs av pga. en kortsluten lampa. Blir mindre viktigt, glödlampor hade en tendens att lösa säkringar, men med LED eller LE lampor minskar risken för falska säkringsutlösningar.

Edit: det där om gasspis skrevs samtidigt.
 
Förbered ändå för 3x16A till spisen. Någon kan trötna på gas, eller du kanske senare vill ha kombinerat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Finns det någon tanke bakom fördelningen av C- och B-dvärgar? Det rapporteras att en dammsugare kan lösa en B10A, och det finns sällan behov av B-dvärgar i bostäder.

Om du inte räknar med större mätarskåp än max 25 A huvudsäkringar kan du dessutom gå ned till 25 A JFBer så sparar du några kronor. Om du lägger allt utomhus (+ garage kanske) plus strategisk belysning inne på en JFB så får du en bra sektionering med en riskgrupp och en säker grupp där kyl & frys hamnar.

Det är för övrigt väl tilltaget med säkringar och uttag, utom i köket. Övriga rum kan ofta dela på en enda. Men det är inte fel att t.ex sovrummet får en helt egen. Det behöver heller inte vara flera grupper per rum eftersom rummet bredvid inte kommer att släckas om en säkring löser.
 
jenslundholm skrev:
Hej

Vi har köpt ett hus och elen kommer behöva göras om totalt då det finns gamla blyrör och hemmadragen el i vissa fall.

Har tagit kontakt med en elektriker som skall komma och kolla men tanken är att jag skall göra mycket av jobbet sj, som att dra rör och den biten, inkoppling överlåter jag till elektrikern.

Men jag har suttit och skissat lite på hur man skall lägga upp centralen.


Då jag är en människa som planerar frammåt så har jag valt en gnaksa stor central men plats kvar för framtida tillägg.

Någon sa till mig att det är "skönt" att ha kyl/frys på en egen jordfelsbrytare, gör man så i elbranchen eller är det överflöd?

Belysning på samma som eluttagen i de berörda rumen eller skall man göra den på separata säkringar?
Se till att ni är överens om arbetsfördelningen innan. Alla elektriker överlåter t.ex. inte rördragningen.
 
Har du bara ett sovrum? Jag hade nog dragit en grupp per rum bara för sakens skull om det inte är orimligt mycket jobb. Sedan för datarummet vill jag gärna ha en egen grupp om det går, inte roligt när dammsugaren blåser en säkring, gör gärna kaos med hårddiskarna om du inte har ups. Sedan ser det ut som att du har en trefasig jfb för kyl/frys, räcker med en enfasig och C10 för båda att dela på. Och två grupper för uttag i badrummet? Om du inte har jacuzzi (iofs inte fel att förbereda en grupp) räcker det med en grupp för allting inkl paxfläktar. Sen tror jag du klarar dig på att tjyva enfasuttag i garaget från 3-fasgruppen men detta kanske inte är tillåtet? Sen när du håller på så fundera på om du inte skall dra IT-infrastrukturen på en gång med rör för TV och data till kök och sovrum (vardagsrummet har väl redan TV)
 
imported_Benno skrev:
Se till att ni är överens om arbetsfördelningen innan. Alla elektriker överlåter t.ex. inte rördragningen.
Samt att rördragning osv är behörighetskrävande och således inget man får utföra själv utan att bryta mot lagen.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.