Har köpt 5 st WRR-1 för att styra ytterbelysning runt hus och garage. WRR-1 är en reläpuck med separat pulsingång för strömbrytare så att man kan tända och släcka både med fjärr och befintlig brytare (som då kompletteras med en impulsfjäder). Där Nexan skall monteras sitter idag dubbeltrappbrytare på några ställen.

Jag har inget problem egentligen MEN vad säger reglerna om att ha 230V fas och tändtråd på ena sidan (direkt till lampa) och Nexans styrsignal (som inte är 230V) på andra sidan i samma dubbeltrappströmställare?

PS. Är det OK att blanda olika sorters kopplingsklämmor i en dosa? Sitter idag WAGO 222 eller 773 och för att inte behöva använda våld för att få plats med allt vill jag byta några av dem mot ubåtar (bla för att dra ner en nolla till Nexan där så saknas).

Har funderat vidare.
Nexans styrsignalingång är just bara en styrsignal (för potentialfri kontakt).
Det som kan hända är att det i dubbeltrappen blir överslag mellan halvorna. Då hamnar 230V in på Nexans styringång. Antingen går den då sönder utan risk för personskada, eller så brinner den upp med risk för nedbrunnet hus, eller så händer ingenting för Nexa har tänkt på detta när de konstruerade den. Vad som däremot inte kan hända är att något som förväntas vara klenspänning matas med 230V eftersom endast 230V går ut från dosan.

Den reella risken är alltså att Nexan brinner upp/smälter etc.
Ska maila dem och fråga.

Tack för svar och länkar!
Jag fick svar från Nexa att mottagaren har överspänningsskydd och övertemperatursktdd och att ev. 230V in på ingången för den potentialfria kontakten förstör mottagaren men "någon brand skall inte kunna förekomma". Om man då också väger in att all plast och dosa är i självslocknande material som i sin tur sitter i gipsvägg bör man kunna sova rätt gott. Och det är ju som sagt alltid 230V ut från dosan, inga klenspänningskablar förutom mellan mottagare och brytare i dosan.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.