Tack för kloka tankar. Ska absolut välja ett motstånd med tilltagen effekttålighet.

Puckarna har gott om plats kring sig, och god luftväxling. De ska visserligen sitta bakom frostat glas, men glaset är ännu inte monterat så de korta stunder de varit påslagna har det varit max 25 grader i deras omgivning.

Jag har nu bytt både drivdon (båda två) och lampor (6 av 20), så beroende på vad som var "hönan och ägget" är jag inte säker på att en mätning av spänning och ström nu ger en korrekt bild av hur det var när problemet uppstod. Men visst, det skulle ju kunna ge en fingervisning på om allt är okej nu. Dock är jag lite skraj för att göra det - eftersom det verkar som att två drivdon och sex lampor gick åt skogen när man satte till lödkolven är jag lite rädd för att även amperemetern kan ge icke önskade överledningseffekter - eller är jag orolig i onödan?
 
Lampor och drivdon ska inte gå sönder för att man mäter eller löder lite. Avbrott i kretsen ska inte lägga drivdonet på rygg, ej heller kortslutning eller överlast. Den ska hantera allt detta, och den ska vara testad för det också. Det är därför jag undrar om det kan finnas ett fel i installationen trots allt.
 
Amperemetern kan inte ställa till något, det kan du vara ganska säker på.
Sedan en liten anmärkning som jag kom att tänka på nu, i och med att drivdonet kan lämna upp till 200V så är det ingen SELV-krets längre (troligtvis därför SELV inte omnämns i databladet). Därför kommer det att krävas högsta isolationsklass på ingående komponenter (kabel, armaturer o.s.v.), d.v.s. samma utförande som om de vore för 230V.
 
Nja, kolla på specifikationen vad LED:arna har för framspänningsfall enl. tillverkaren. Att räkna ut vad det skulle vara utifrån effekt ger på sin höjd ett teoretiskt värde.

Brukar en puck med tre LED:ar ha alla i serie? Jag vet inte hur det brukar vara men jag skulle inte våga anta något.

Jag vet inte hur konstantströms don är specificerade men jag tolkar det som 50-200V så är 50V lägsta spänning ut och då lär du ha ett framspänningsfall som överstiger detta (tillräckligt många LED). Ofta finns det ju en minimum last för att switchaggregatet skall fungera. Det kan hända lite vad som helst om man lastar fel, dvs använder drivdonet utanför dess arbetsområde.

Så igen. För att göra en felsökning och kontrollera att det är korrekt kopplat. Kontrollera framspänningsfall. Annars är det ju bara gissningar.

//Johan
 
Fast om angiven effekt är 1,2W vid 350mA så blir framspänningsfallet 3,4V enligt Ohms lag. Sen finns ju alltid variationer men är den märkt med dessa värden får man ju förlita sig på det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Varför löda? Bättre med ubåtar eller likn. Lödde du med strömmen på?
 
Alla kan väl Ohms lag? Men nu försöker vi ju finna felkällan till en koppling som borde vara korrekt. Vid en första anblick så verkar ju StockholmMs koppling vara rätt utifrån vad som beskrivits, ändå så fallerar den. Det som återstår då är ju att kontrollera specifikationerna på de produkter man använder och kontrollera att allt är korrekt inkopplat.

Jag skulle inte göra det antaganden som snaggletooth gör även om jag kan hålla med om att det rimligtvis borde förhålla sig som han påstår.

//Johan
 
Vilka spottar är det? Vilka drivdon är det? Hur ska dessa kopplas? Hur är det kopplat? Man kan misstänka att det är felkopplat. Lätt hänt men ledprylar.
 
Att det är rätt kopplat har jag kollat, och det har varit rätt kopplat redan från början. Grejerna sitter så att det är lätt att kolla (än så länge, innan jag byggt för). Och nu när jag bytt 6 lampor och båda drivdonen fungerar det; jag är bara ute att förstå vad som hände när de gick sönder (och därmed om det riskerar att hända igen, vill helst inte det eftersom rgejerna är betydligt svårare att komma åt senare).

Det jag gjorde vid felsökningen var att jag testade drivdonen mot 5 lampor som jag visste fungerade (för att komma över den indikerade minimumnivån 50V). Inget av donen fungerade längre (trots att de fungerat ett par veckor tidigare). Dessutom hade Dali-gatewayens webgränssnitt vid några tillfällen indikerat att det var fel på drivdonen. Då skaffade jag nya (likadana) drivdon, kollade mot samma lampor, och då fungerade det. Sedan bytte jag ut en lampa i taget i 5-lampsserien (mot den lampa jag för stunden ville testa) för att se vilka lampor som fungerade och inte. 6 lampor var då ur funktion. Jag har även testat dessa 6 lampor var och en i ett mindre drivdon som kan driva en enda sådan lampa, och därigenom verifierat att de inte längre fungerar.

el_richard skrev:
Varför löda? Bättre med ubåtar eller likn. Lödde du med strömmen på?
Jag ifrågasatte lödning. Tyckte att man kunde använda t.ex. Wago-klämmor. Nej, sa elektrikern, det ska lödas. Och så satte han igång - man vill ju lita på sin elektriker. Hur mycket ström som var på vid lödningen (fas, eller bara DALI-styrningsström, eller ingen alls) vet jag inte eftersom jag inte var i samma rum.
 
Redigerat:
snaggletooth skrev:
Fast om angiven effekt är 1,2W vid 350mA så blir framspänningsfallet 3,4V enligt Ohms lag. Sen finns ju alltid variationer men är den märkt med dessa värden får man ju förlita sig på det.
Varje lampa är på 3 x 1,2 W = 3,6W. Menar du att de tre dioderna skulle vara parallellkopplade inuti lampan? Tja, inte vet jag hur man bygger en LED-puck. EDIT: Men nej, det kan de ju inte vara, för då blir det fel ström. De måste vara kopplade i serie, och då blir väl framspänningsfallet 10 V per lampa, dvs 3,4V per diod?

osociala jävel skrev:
Vilka spottar är det? Vilka drivdon är det? Hur ska dessa kopplas? Hur är det kopplat? Man kan misstänka att det är felkopplat. Lätt hänt men ledprylar.
Spec till drivdonet från Helvar finns längre upp i tråden. Lamporna är dessa:
http://www.malmbergs.com/product.aspx?item=9974002
Jag vet att Malmbergs ofta inte har superkvalitet, men 6 trasiga lampor av 20 på ett par veckor känns ändå för mycket.
 
Redigerat:
Nej, dioderna är alltid seriekopplade internt.

Och det är mycket ovanligt att LED lägger av så där om de inte utsätts för för hög ström eller om man vänder plus och minus fel (power-LED tål inte backström så bra), men du kan ju faktiskt ha fått ett antal måndagsex också.
Malmbergs må vara billiga men just på LED-fronten har de väldigt bra och prisvärda produkter.
 
Redigerat:
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Då samtliga drivdon och lampor gick sönder samtidigt(?) ska vi inte utesluta en extern störning, t.ex i form av en överspänning. Vi har haft drivdon uppe här på forumet som lade sig platt när köksmixern startades! (Var det inte M...... ;)). TS tyckte inte det var roligt.

Vi kan också lugnt räkna med att lysdioder kopplade till samma strömkälla är seriekopplade. Det går inte att parallellkoppla lysdioder då de aldrig är 100 % lika. De kommer att få samma spänning över sig, men strömmen kommer inte att fördelas jämnt mellan dem pga spridning i tillverkningen. Det ger sig också utifrån märkdata 3.6 W och 350 mA då ingen känd LED har ett framspänningsfall på 10 V - de tre lysdioderna i varje armatur måste alltså vara seriekopplade.

Och det duger utmärkt att höfta vilken min och max spänning som drivdonet behöver prestera, bara man räknar rätt, 3x10 = 30 LED á 3.5 V ~ 100 V
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
osociala jävel skrev:
Vilka spottar är det? Vilka drivdon är det? Hur ska dessa kopplas? Hur är det kopplat? Man kan misstänka att det är felkopplat. Lätt hänt men ledprylar.
Fiskögon brukar man ju annars köra med om det är små tunna kablar.
 
Notera att den populära RQUB 2x0.75 endast är godkänd för spänning upp till 90V så i en sådan här installation skall det vara FK/FQ eller PLS kabel.
 
Kabeln som är förmonterad i lamporna ser ut att vara 2x0.75, ja. Men den är märkt 105 grader C och 300V. Det tolkade jag som att den räcker till.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.