Anders_Nilsson skrev:
Jag tycker vi borde få lite fler färger. Skulle gärna se rosa eler orange som tt, typ 1:a tt är rosa, 2:a tt rosa med lila ring var 10:e centimeter, 3:e tt rosa med 2 ringar var 10:e cm osv. Man kunde lätt ha 7-8 tt i ett VP20 vilket borde tillfredsställa även spotfreakar, folk med mycket julbelysning m m. Rosa är en färg som står ut så mycket att man skule aldrig förväxla den med fastrådar. Eller det kanske finns färgblinda elektriker som färväxlar rosa med brunt:D?
Jag tror faktiskt att det finns mer färger att beställa än vad som normalt ligger på hyllan. Dock så brukar man fåihop en installation utan att behöva mer färger ändå.

Att köra på rosa och ringar är ju dödsdömt. Orange finns ju redan. Röd med. Fast den tycker jag att man ska vara väldigt aktsam att använda. Spec i ett befintligt hur. Är det ny installation så är det väl ok antar jag.
Jag kommer inte ihåg men är det inte grön eller gul? som faktiskt är idag ok att använda som tråd? Förväxling mot Jord ska man givetvis vara uppmärksam på. Men rätt ofta man stöter på Grön som mellantråd någonstans i ett hus. Var ju lagligt en sväng och sen olagligt för att sedan bli lagligt igen om minnet inte sviktar.

Gör man ett nytthus så är det ju faktiskt annars smidigt att ha två rullar av varje färg och tex köra grå som mellantrådar. Spelar ju kvitta om mellantråd A eller B har samma färg. En vanlig trapp funktion så spelar det kvitta.
Sen så brukar ju grå ha rätt stor skillnad mellan olika fabrikat så där kan man "tjäna" en extra färg ibland. Men då har man använt alldeles för många tråd i samma dosa ^^

Anders_Nilsson skrev:
Skulle gärna se rosa eler orange som tt, typ 1:a tt är rosa, 2:a tt rosa med lila ring var 10:e centimeter, 3:e tt rosa med 2 ringar var 10:e cm osv.
Är det OK med tvåfärgade kablar annat än grön/gult? Jag trodde den var speciell i det avseendet.

Är grön OK igen? Jag har hundratals meter med utriven grön FK liggandes. :wow:

lars_stefan_axelsson skrev:
Är det OK med tvåfärgade kablar annat än grön/gult? Jag trodde den var speciell i det avseendet.

Yepp.
Flera tändtrådar med samma färg är inget problem i praktiken för en elektriker, bara man åtminståne har två utöver fasfärgen, men en mindre villa går at köra med en tändfärg om det kniper.

Redigerat:
Både grön och gul är otillåtna och borta från tillverkning och försäljning sen mer än tjugo år så den är inget att diskutera. Om någon tillverkare började med fler färger eller ringar osv vore det helt ok men behovet finns ju som sagt inte för tex FK. Att börja med röd vid nyanläggning eller där inte röd varit använd som jord är ju heller inget problem.

Anders_Nilsson skrev:
Man kunde lätt ha 7-8 tt i ett VP20?
Nja, man får ha max 7 FK 1,5 mm2 i ett VP20. Då blir det ingen plats för nolla och jord om det behövs.

Det stämmer också att blå FK ej är tillåten som tändtråd. Blå i kabel typ EKK är tillåten om förväxlingsrisk inte finns, vilket jag tolkar som att det inte är ok att använda en EKK 3G1,5 mellan brytare och dosa i de flesta (alla?) fall. Det brukar ju finnas blå nolla i den dosan man drar till och då finns förväxlingsrisk.
4-ledare till en pump borde vara ok eftersom det inte finns någon nolla i samma kopplingsutrymme som den blåa tråden finns i.

Müssli skrev:
Blå i kabel typ EKK är tillåten om förväxlingsrisk inte finns, vilket jag tolkar som att det inte är ok att använda en EKK 3G1,5 mellan brytare och dosa i de flesta (alla?) fall. Det brukar ju finnas blå nolla i den dosan man drar till och då finns förväxlingsrisk.
Med den tolkningen på vad förväxlingsrisk skulle medföra så skulle inte många kabelinstallationer i landet vara lagliga... Att använda blå som tändtråd mellan brytare och första dosa är ju kutym och skulle av det skälet näppeligen ge upphov till något huvudbry.

Hela regeln har väl *kommit till* just för att det skall vara OK att använda en "vanlig" kabel till brytare eftersom inte många ens har med sig någon 3x1,5. Om man hade haft det så hade man ju inte behövt använda någon blå tändtråd och då hade regeln ju varit överflödig. Eller?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Yepp.
Flera tändtrådar med samma färg är inget problem i praktiken för en elektriker, bara man åtminståne har två utöver fasfärgen, men en mindre villa går at köra med en tändfärg om det kniper.
Nej, det håller jag med om. Jag har nog nästan aldrig använt mer än en (alltså brun förut, svart nu)...

Eftersom det här är ett forum för amatörer så blir ju logistiken (Svenska: Man Tager Vad Man Haver) lite styrande.

Fas: Brun
1:a Tändtråden: Svart
2:a Tändtråden: Grå
3:e Tändtråden: Vit
4:e Tändtråden: Orange
5:e Tändtråden: Röd
6:e Tändtråden: ...:x

Mikael_L
Violett FK finns. Åtminstone för beställning på de flesta elgrossister.
Inte på Biltema då, givetvis.

Clasolssson hade iaf orange FK för nåt år sedan, kanske även idag? Hatten av för CO.

Det var ett jä*** snack om färger nu. Släck lyset så blir alla kablar svarta, går det med ... ;)

Lite halvtrevligt hade det kunnat vara med någon extra färg, men problemet är dock så minimalt att vi nog bara får fortsätta drömma. Det är mycket sällan egentliga problem uppstår med dagens urval av färger.

Ett trix är att köpa både slät FK och räfflad FK (dvs olika fabrikat) om man behöver kunna särskilja fler än vad tillgängliga färger medger.

• Gilla
babianarmar
  • Laddar…
Ytterligare ett trix kan vara att köra slang med färdidragen EK i för att sen komplettera med FK!
Tycker EK'n är bra framförallt vid spotmontage eftersom dom är lite styvare och går att böja undan från ljuskällan. Nackdelen är ju att dom har en förmåga att glida ut ur slangen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.