Ja, precis som elmont skriver ökar politikerna nätägarnas ansvar att fortare åtgärda strömavbrott vilket medför ökade investeringskostnader i mångmiljardbelopp samtidigt som nätet bara blir äldre och äldre. Kundernas krav på tillgänglighet ökar troligen också så avvägningen står mellan bättre elnät och högre fasta avgifter, de senaste 4 stormarna med kort varsel kostade också på.

Till detta kommer nätägarnas krav på vinster och utdelningar som även dessa helst ska vara miljardbelopp, pengar som naturligtvis lika bra kunde gått till att bättra nätet eller hålla ner avgifterna. Tar man Sveriges största nätägare Vattenfall som exempel så har man gjort kriminellt dåliga investeringar utomlands med statliga pengar men detta lär inte tillåtas många år till.

Till HSP - grön text på vit bakgrund var nog det störigaste jag sett i detta forum.

elmont skrev:
Och den ökningen motiverar nätbolagen med dom ökade kostnaderna som den av politikerna "påtvingade" vädersäkringarna innebär.
För att inte tala om böterna vid avbrott, som vi på detta sätt får betala själva. :thumbdown:

Böterna borde tas ut på bolagens reglerade vinster istället..

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
I Hamburg sålde VF tillbaks elnätet till staden efter påtryckningar, man var trött att allt överskott försvann och bara det absolut nödvändiga återinvesterades för att få ett bra elnät. Samtidigt går detta emot EUs vision om ramavtalsupphandligar.

Samma sak i Sverige, förr när kommunerna ansvarade för sitt eget nät sköttes det som det skulle, besiktningar, åtgärder, underhåll nu kör man allt på en miniminivå för att maximera vinsterna, jämför med järnvägen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
nattugglan11 skrev:
Tack för svar!
Jag fick med denna räkning från Fortum ny info om tariffer, därav började jag gräva i min elförbrukning igen. Noterade att man specat min lägeneht för enfas/20amp-huvudsäkring. Jag vill minnas min säkring var på 10amp förut. Forum tog för 5(?) år sen våra gammla mätare i källaren o stoppade in GSM-baserade mätare(ACE4000). Kanske man då också säkrade upp från 10 till 20(?) Kan man göra så utan att fråga lägenhetsinnehavaren? ...det kostar ju mer att ha större säkring. Dock så hittade jag en prislista på Forums sida där det skall vara samma pris på enkelfas upp till 35amp - om man har deras BASTARIFF (som är mest lämpad för småförbrukare som jag)

Så det är två frågor nu,
1) Kan Fortum självmant säkra upp hur som helst? Eller kan jag ringa in o säga att jag vill bara betala för 10amp (om det nu skulle vara prisskillnader)

2) Kan man själv kolla om det verkligen sitter 20amp-säkring? ..kanske krävs ingrepp i apparaten o det går ju inte då den är plomberad och inget för en amatör heller.
Det är lägenhetsinnehavaren som ansvarar för säkringen, samt enbart föreningen som väljer ifall man skall säkra upp till 20. Således får du fråga föreningen alt. Gå ner och kolla vilken säkring som finns på din lägenhet.

pour skrev:
Det är lägenhetsinnehavaren som ansvarar för säkringen, samt enbart föreningen som väljer ifall man skall säkra upp till 20. Således får du fråga föreningen alt. Gå ner och kolla vilken säkring som finns på din lägenhet.
Njäe, det vanligaste är att det är nätägaren som har uppgifterna om mätarsäkringsstorlek och sätter avgiften därefter, går den däremot sönder är det innehavarens ansvar att byta den.

Sen finns ju även föreningar som tagit över mätarbiten helt och där är det som du skriver.

HSP skrev:
1) du har inte haft 10A Mätarsäkring tidigare, Det fungerar inte bra att ha 10A enfas i en lägenhet.
10A abbonemagn är ytterst ovanliga, man kan få eller kunde få sådana abbonemang tidigare, då för belysningsändamål.
Om du kollar på din spis så tar den mer än 2300W som är max på en 10A säkring

2) det är bara att kolla färgen på signalpärlan på mätarsäkringen (förutsätter att du kommer åt säkringen)
Säkringen sitter inte inne i mätaren. Kan sitta i mätartavaln, i en lucka i väggen, eller i ett "el-rum" i tex. källaren. Fråga vaktmästaren om du inte hittar säkringen.
Röd 10A
Grå 16A

Blå 20A
Gul 25A

3. de säkrar aldrig upp i samband med mätarbyte om inte kunden beställer detta

4, tycker dina kostander för nätavgiften är ganska ok.
Du kan ha rätt, jag kommer inte ihåg exakt, 16A kanske det var.

Hur ser jag en säkring på denna manick i länken? : http://www.manas.com.tr/en/images/stories/59/ace-4000-plc.jpg

Där ser du ingen säkring men den borde sitta i närheten.

elmont skrev:
Där ser du ingen säkring men den borde sitta i närheten.
Då sitter säkringen kanske bakom de svarta gamla små luckorna under varje mätarna, som jag tror är plomberade. Dessa luckor fanns från när huset byggdes på 50-talet, och satt även då under de förra gamla mätarna.

nattugglan11 skrev:
Då sitter säkringen kanske bakom de svarta gamla små luckorna under varje mätarna, som jag tror är plomberade. Dessa luckor fanns från när huset byggdes på 50-talet, och satt även då under de förra gamla mätarna.
Det är inte ovanligt att de sitter under en (ev. plomberad) huv. I det fallet så brukar det finnas hål så man kan se färgen på säkringen, och om man har tur om den är hel eller inte. MEN det finns också andra typer av "luckor" som det inte sitter någon säkring bakom, så om du inte kan se en säkring så är det antagligen inga säkringar under.

Mätaren ser ut att vara en enfastyp.

Demmpa skrev:
Mätaren ser ut att vara en enfastyp.
Jo enfas är det, det vet jag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.