Försöker ersätta en lampknapp av enklaste tänkbara modell med en NEXA-receiver. Får dock gråa hår av att försöka förstå hur den ska kopplas in.
Till lampknappen/strömbrytaren går idag bara två sladdar - en svart och en grön.
Nexan vill ha.. mer än så?
Någon som installerat dem och kan ge ett tips, eller någon som bara är bättre elektriker än vad jag är och kan peka ut rätt väg att gå?
Bilder nedan:
Nuvarande strömbrytare:
Sladdar som finns i luckan där nuvarande strömbrytaren är inkopplad:
Nexan, ingångar/utgångar
Nexan, instruktioner:
Till lampknappen/strömbrytaren går idag bara två sladdar - en svart och en grön.
Nexan vill ha.. mer än så?
Någon som installerat dem och kan ge ett tips, eller någon som bara är bättre elektriker än vad jag är och kan peka ut rätt väg att gå?
Bilder nedan:
Nuvarande strömbrytare:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sladdar som finns i luckan där nuvarande strömbrytaren är inkopplad:
Logga in
Skapa konto
Nexan, ingångar/utgångar
Logga in
Skapa konto
Nexan, instruktioner:
Logga in
Skapa konto
Där måste du nog mäta vilken som är inkommande fas, men eftersom den svarta är kopplad på fas på den gamla så borde den gå in där det står L och den gröna in i den du skrivit frågetecken på.
utöver det behöver du säkerställa vilken som är nolla (N in), och vilken tråd som går som nolla till uttaget ( n out)
OBS jag är inte elektriker och tycker du behöver ha lite koll på hur du mäster detta.
/RF
utöver det behöver du säkerställa vilken som är nolla (N in), och vilken tråd som går som nolla till uttaget ( n out)
OBS jag är inte elektriker och tycker du behöver ha lite koll på hur du mäster detta.
/RF
Instämmer!klypert skrev:
Jag har bytt ut en hel del strömbrytare och eluttag hemma tidigare, men då har det alltid bara varit att "sätta samma sladd på samma plats". Trodde att detta gälde denna med, men kanske inte. Är det inte busenkelt blir det att kolla in någon som kan
Klicka här för att svara