grendosa för torktumlare och tvättmaskin undrar om det går? jag bor i bostadsrätt där vi har egna tvättmaskiner och jag köpte en torktumlare idag men såg nu att alla elutagg är upptagna. så jag undrar om man kan ha en grendosa för att koppla in min tvättmaskin och torktumlare?

Det fungerar rent elektriskt så länge du inte kör båda samtidigt.
Säkerhetsmässigt är inte lysande med en grendosa i ett badrum. Dels mycket viktigt att den inte kan komma nära dusch eller badkar, ens av misstag. Uttag får inte finnas inom 120cm från dusch, och 60 cm från badkarskant.

Nej, eller ja, men du kan inte använda både TM och TT samtidigt för det håller inte säkringen för. Det är överhuvudtaget tveksamt med en grendosa då det är mycket ström och risk för varmgång. Om uttaget sitter bra till skulle jag hellre rekommendera att ni växlar stickpropp, dvs när tvätten är klar, pluggar ur TM och pluggar i TT.

Skifta stickpropparna, eller om möjligt byt till ett dubbelt uttag. Fast det är lite meningslöst eftersom säkringen inte håller till att köra bägge maskinerna samtidigt.
(Lyxlösningen är ju att låta en elmoj lägga fram en grupp till...)

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Skifta stickpropparna, eller om möjligt byt till ett dubbelt uttag. Fast det är lite meningslöst eftersom säkringen inte håller till att köra bägge maskinerna samtidigt.
Fast helt meningslöst är det inte. Med ett dubbeluttag slipper man hålla på och växla stickproppar. Bekvämare och mindre risk att man "sliter ut" uttagen.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.