Hej
Skulle starta kylskåpet i husvagnen på 230v men då löste jfb ut. Har inte hunnit felsöka så mycket ännu utan vore tacksam för tips.
Det jag har gjort är att mäta på stickproppen mellan jordblecket och "pinnarna". Har inte kollat vilken som är fas och nolla. Med strömbrytaren avslagen på kylskåpet är det inte någon kontakt mellan någon av "pinnarna" och jord, men när jag slår på strömbrytaren får jag kontakt med mellan en av "pinnarna" och jordblecket. Jag vet att jfb löser om det är kontakt mellan nolla och jord, men strömbrytaren borde ju bryta fasen.....
Tacksam för tips. Ska montera ur kylskpået och fortsätta felsökningen.
//JED
Skulle starta kylskåpet i husvagnen på 230v men då löste jfb ut. Har inte hunnit felsöka så mycket ännu utan vore tacksam för tips.
Det jag har gjort är att mäta på stickproppen mellan jordblecket och "pinnarna". Har inte kollat vilken som är fas och nolla. Med strömbrytaren avslagen på kylskåpet är det inte någon kontakt mellan någon av "pinnarna" och jord, men när jag slår på strömbrytaren får jag kontakt med mellan en av "pinnarna" och jordblecket. Jag vet att jfb löser om det är kontakt mellan nolla och jord, men strömbrytaren borde ju bryta fasen.....
Tacksam för tips. Ska montera ur kylskpået och fortsätta felsökningen.
//JED
Du har ett jord fel i kylskåpet. Det skall ALDRIG finnas någon strömbana mellan (fas-nolla) ledningarna och skyddsjord i en fungerande elapparat. Nu vet jag inte vilken princip som kylsåpet arbetar efter.. Är det kompressor , absortionsskåp eller peltierelement. ??
En jordfelsbrytare kan även lösa ut vid en överledning mellan nolla o skyddsjord i en belastad elanläggning eftersom det ofta finns små potential skillnader mellan dessa beroende på spänningsfall i den belastade nolledaren. ( någon-några volt)
En jordfelsbrytare kan även lösa ut vid en överledning mellan nolla o skyddsjord i en belastad elanläggning eftersom det ofta finns små potential skillnader mellan dessa beroende på spänningsfall i den belastade nolledaren. ( någon-några volt)
Redigerat:
Monterade bort elpatronen och mätte på den. Om den hade varit hel så ska det väl vara kontakt mellan de bruna kablarna. För mig har även jorden kontakt med de bruna kablarna. Då borde det väl vara lösningen på problemet med att jfb löser ut när man kör på 230v.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
