palbin skrev:
men jag kan ju knappast ha skadat kopparledarens
ledningsförmåga genom borra på dylikt sätt (skitborrar i gips)
och det funkar fint tillsvidare (efter proppbyte)
Driver du med oss nu? Jag hoppas det för om inte kan du mycket väl ha en akut brandrisk i den skadade kabeln. Och vilka skitborrar som helst kan garanterat borra sönder en FK till sisådär 90 procent vilket i så fall högst troligt skulle få den att glöda rätt bra när du använder spisen.

palbin skrev:
En "vanlig" hantverkare kan man ju faktiskt inte förvänta sig
klarar av annat än att "ekekvera enkla inlärda mönster" - sedan
kan säkert väldigt många väldigt mkt mer - men man kan nog
ej räkna med mer än det förstnämnda - tex hade jag en elgubbe
från Lindström (eller vad de heter) som kutade runt 4 timmar
för hitta fel i samband med inkopplande av jordfelsbrytare - som
visade sig vara att jord och nolla var ihopskruvade i elcentralen
- vilket en E-civilingenjörselev jag lärt känna lite bättre pga ge-
mensamt PA-intresse talade om för mig att "det vet ju alla" ... .

Nu installerar jag elen själv istället - mkt billigare o roligare :) ... .
Då har hans behöriga arbetsgivare tyvärr skickat ut fel medarbetare på dett säkerhetskritiska jobb. Det ''lilla'' jobbet är faktiskt ett ''stort'' jobb ur säkerhetssynpunkt. Då är det ett mindre jobb säkerhetsmässigt att byta 20 lysrörsamturer i en matsal.

Det mest skrämmande i sammanhanget i är möjligheten att testa sitt jobb när så elementära kunskaper saknas. Alltså kan en anläggning som inte är säker överlämnas till kunden. T.ex kan ett dolt fel plötsligt ''vakna'' och bli farligt om man inte förstår funktionen av gruppcentralen.

Tobbe_3 skrev:
...
Det mest skrämmande i sammanhanget i är möjligheten att testa sitt jobb när så elementära kunskaper saknas. Alltså kan en anläggning som inte är säker överlämnas till kunden...
Visst har det hänt att el-elementen på något dagis har kopplats fel utan korrekt jordning?
Och då har det inte varit frågan om hempuleri.

När det gäller säkerhetskritiska installationer, som el naturligtvis är, är det lite märkligt att samma person som monterar/installerar också kontrollerar sitt eget arbete.
Varför inte krav på att kontrollen utförs av en annan person?

Jag har jobbat länge i en annan bransch, och där har vi haft som generell regel att man aldrig utför slutkontrollen själv av sitt eget arbete. Om det så gäller praktisk montering eller teoretiska beräkningar.

Om det inte gäller riktigt små åtgärder/ändringar förstås.

Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Visst har det hänt att el-elementen på något dagis har kopplats fel utan korrekt jordning?
Och då har det inte varit frågan om hempuleri.

När det gäller säkerhetskritiska installationer, som el naturligtvis är, är det lite märkligt att samma person som monterar/installerar också kontrollerar sitt eget arbete.
Varför inte krav på att kontrollen utförs av en annan person?
Det enkla, och troligen sanna, svaret är att det helt enkelt inte är tillräckligt säkerhetskritiskt tillsammans med för liten risk och för små följder.

Det finns grymt många saker som vore viktigare att kontrollera. Kanske borde utförd plogning/sandning/saltning av våra vägar kontrolleras av tredje part, för att säkerställa att det är rätt utfört. Ty att detta missas ger säkert upphov till några döda varje år.

Själv tycker jag det vore på plats med lite andra saker:
* Att alla de som drar el verkligen har egen behörighet, dvs bevisat den kompetens som behövs.
(Detta verkar kanske vara på gång, men kommer ta lång tid innan det blir genomfört helt ut)
* Att de som drar el(eller står med sin behörighet för andra) löper en verklig risk att faktiskt kunna ställas inför rätta/bli av med behörighet osv, som det nu är har ju faktiskt ingen än i Sverige blivit av med sin elektrikerbehörighet. Ingen har heller blivit fälld för något brott mot ellagen, de andra lagarna och förordningarna inom el-området eller elsäkerhetsverkets föreskrifter.
Att riskera domstol och fällande dom ska givetvis även vara en reell risk för hempulare.

edit:
Eller så är det kanske dags att erkänna att det faktiskt inte är riktigt så farligt med el, att farorna har överdrivits i 50 år nu. Och därmed lätta på allt en hel del. T.ex tillåta hempulare med samma kunskaper som de 10% sämsta av elektrikerkåren att dra elen i sitt eget hus ...

Redigerat:
  • Gilla
jeppeknaster och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Kanske borde utförd plogning/sandning/saltning av våra vägar kontrolleras av tredje part, för att säkerställa att det är rätt utfört. Ty att detta missas ger säkert upphov till några döda varje år.
Det görs redan. Kommunerna upphandlar snöröjning och halkbekämpning från entrepenörer och har sen egna inspektörer ute som kollar att entrepenörerna sköter sig.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.