6 805 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Ikea-hällar med 32 A?
Sida 1 av 2
Hej!
Hjälper farsan med köket och det har dykt upp lite frågor.
IKEA-hällen som är inköpt går på antingen 2x16 A eller 1x32 A
Vem fasen har 32 A draget? Det är skapligt mycket. De flesta hällar från IKEA verkar ha dessa alternativ. Bakom farsans spis idag finns enfas 20 A.
Sannolikheten att de matar på fullt med alla plattor är liten.
Om en spis MED ugn suttit där innan och klarat sig fint på 20 A borde väl en spishäll utan ugn klara sig bra?
Antar att säkringen löser ut om man överbelastar? Tror det är 4 eller 6 mm2 kablar dragna.
Alternativet blir att vänta tills efter sommaren med fortsatta renoveringen i hopp om att alla elektriker kommit tillbaka från semestern. Vill inte sätta dit överskåpen om elen måste dras om i lägenheten.
/H
Hjälper farsan med köket och det har dykt upp lite frågor.
IKEA-hällen som är inköpt går på antingen 2x16 A eller 1x32 A
Vem fasen har 32 A draget? Det är skapligt mycket. De flesta hällar från IKEA verkar ha dessa alternativ. Bakom farsans spis idag finns enfas 20 A.
Sannolikheten att de matar på fullt med alla plattor är liten.
Om en spis MED ugn suttit där innan och klarat sig fint på 20 A borde väl en spishäll utan ugn klara sig bra?
Antar att säkringen löser ut om man överbelastar? Tror det är 4 eller 6 mm2 kablar dragna.
Alternativet blir att vänta tills efter sommaren med fortsatta renoveringen i hopp om att alla elektriker kommit tillbaka från semestern. Vill inte sätta dit överskåpen om elen måste dras om i lägenheten.
/H
Finns bara enfas fram är det med all sannolikhet bara enfas i lägenheten.
Koppla in hällen på bef 20A, det är snarare matlagningsvanorna än hällens maxeffekt som avgör om 20A räcker eller inte.
Koppla in hällen på bef 20A, det är snarare matlagningsvanorna än hällens maxeffekt som avgör om 20A räcker eller inte.
Precis det svar jag ville ha 
Givetvis måste jag kunna räkna med att proppen sticker före kabeln brinner upp. Oavsett har jag svårt att se hur en fristående häll kan använda upp till 32 A om den stora spisen de hade innan klarade sig på 20. Tror att de brukar säkra upp till 25 i de där lägenheterna i området han bor men då 20 A räckt hittills så kör vi på det.
/H
Givetvis måste jag kunna räkna med att proppen sticker före kabeln brinner upp. Oavsett har jag svårt att se hur en fristående häll kan använda upp till 32 A om den stora spisen de hade innan klarade sig på 20. Tror att de brukar säkra upp till 25 i de där lägenheterna i området han bor men då 20 A räckt hittills så kör vi på det.
/H
Så enkelt är det inte i gamla lägenheteter eftersom huvudledningen och mätaren bara är enfas. Den är normalt avsäkrad med 25 a som huvudsäkring. Spisen har elcentralens största gruppsäkring på 20 ampere. Ledningsdeminsionerna är ofta: huvudlledning 2 st 6 mm2 kablar fas + PEN, gruppledning för spis 3 st 4 mm2 kablar fas + nolla+ skyddsjord.mlkjhr skrev:
Det finns många länder där man inte drar in trefas i villor. Då väljer man istället en jättestor huvudsäkring på 63 - 100 ampere, det motsvarar ungefär en svensk villa med huvudsäkringar på 20- 35 ampere trefas.maswan skrev:
Då låter man villa1 använda L1, villa2 använda L2, villa3 använda L3, villa4 använda L1 o.s.v
Ja, får se vad en elektriker säger när tiden är inne. En följdfråga blir då givetvis... Hur man enklast mäter arean? Det är givetvis en dum fråga eftersom jag vet svaret (skjutmått). Ska se om jag hittar ett någonstans. Pi och jag e tjenis sen tidigare.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Enligt tumreglerna bör man inte säkra högre än 20 A. Vid vissa öppna förläggningssätt kan det vara möjligt att säkra 25 A men det måste utredas från fall till fall. Nu kan strömmen i en sådan installation överstiga 25 A, så det är inte den mest lämpliga apparaten. Det är en viss skillnad när man vet att apparatens märkström inte överstiger t.ex 24 ampere.mlkjhr skrev:
En annan nackdel är att man inte får någon selektivtet mot huvudsäkringen på 25 ampere.
Redigerat:
Eftersom vi hitills inte sett till någon "minatjugeamperessäkringartillspishällengårhelatiden-tråd" så kan vi nog sluta oss till att 20 A är tillräckligt i de allra flesta fall.
Min spis delar fö en 10A trefasgrupp med bastun, troligtvis ett resultat av elgolvvärme i köket (sic) och jag har inte behövt vara hungrig för det, och enda gången jag inte fick mitt bastubad släckte EON hela byn.
Detta skall dock ordnas, även om det funkar så stör det mitt elektriska sinnelag, liksom det noll-lösa perilexuttaget.
Min spis delar fö en 10A trefasgrupp med bastun, troligtvis ett resultat av elgolvvärme i köket (sic) och jag har inte behövt vara hungrig för det, och enda gången jag inte fick mitt bastubad släckte EON hela byn.
Detta skall dock ordnas, även om det funkar så stör det mitt elektriska sinnelag, liksom det noll-lösa perilexuttaget.
Det är standard i 1-fas lägenheter att ha 4mm2 till spisuttagen och dessa är alltid säkrade 20A. Har kopplat in över 50 hällar och maxxat alla plattor på 20A utan problem. Problemet kan vara om du har någon grillfunktion som kan överbelasta annars ska det funka perfekt.