1 221 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Varför har man gruppcentralen/elcentralen utomhus?
Hej!
Har länge undrat varför man lägger utomhus elcentralen/gruppcentralen i japan? för att när man kollar i google bilder är de ofta så? vad kan de bero på?
Här i sveige brukar vi ofta placera den i huset, då vi byter då och ut proppen när elen har gått! men här har vi de för att de är ofta kallt och farligt om vatten får kontakt med el! eller har jag fel?
tacksam för varje svar!!!
Har länge undrat varför man lägger utomhus elcentralen/gruppcentralen i japan? för att när man kollar i google bilder är de ofta så? vad kan de bero på?
Här i sveige brukar vi ofta placera den i huset, då vi byter då och ut proppen när elen har gått! men här har vi de för att de är ofta kallt och farligt om vatten får kontakt med el! eller har jag fel?
tacksam för varje svar!!!
Ingen aning.
Tradition?
Man vill slippa se den inomhus?
Dåligt med plats?
Sen finns det ju en liten risk för brand i elcentralen, men den ökar å andra sidan i en utecetral som utsätts för temperaturväxlingar, väder och vind.
Tradition och gammal vana, skulle jag säga.
Tradition?
Man vill slippa se den inomhus?
Dåligt med plats?
Sen finns det ju en liten risk för brand i elcentralen, men den ökar å andra sidan i en utecetral som utsätts för temperaturväxlingar, väder och vind.
Tradition och gammal vana, skulle jag säga.
Argumenten för fasadmätarskåp kan säkert appliceras delvis på elcentraler också.
I Sverige har ju de argumenten varit att dels ge smidig tillgång till elbolaget att serva sin anläggning, d v s det som är fram till mätaren. Dels har det argumenterats för att den större tillgången till cirkulerande luft höjer brandskyddet.
I Sverige har ju de argumenten varit att dels ge smidig tillgång till elbolaget att serva sin anläggning, d v s det som är fram till mätaren. Dels har det argumenterats för att den större tillgången till cirkulerande luft höjer brandskyddet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 263 inlägg
Kan det ha något med jordbävningssäkring att göra? Det är en stor fråga i telekomvärlden, men jag kan inte direkt se hur det skulle påverka här. Lättare att göra säkert om huset (delvis) rasat? Vet inte om det känns som det håller som argument.
Klicka här för att svara