I dag (rättare sagt igår) var det århundradets åskväder i södra Halland.

Det small flera gånger nära kåken, kanske så nära som 100 meter.

Så dog plötsligt all el.
När jag försiktigt närmade mig skåpet med elcentralen fräste det till och en ny åskknall kom.
(Fräsandet kan ha kommit från mikron som sitter nära elcentralen)

Jfb hade löst ut.
När åskcellen dragit vidare mot Småland slog jag till jfb och allt fungerade igen,
förutom en fas, som var av hos alla i närområdet = fel i en transformator nere i byn.

Varför slår jfb ifrån vid åsknedslag? Inget var trasigt. Alla ledningar går under jord.

På kvällskvisten hade vi inget vatten, och har fortfarande inte
(kommunalt vatten med en tryckförstärkande pump nere i byn).

Vi hämtade en dunk vatten hos en granne längre ner i byn.
De hade vatten men ingen el :)

Just det, frågan!
Varför löser jfb ut i åskväder?
Är det så att allt kan hända då, och man bara får vara glad att man överlever?
 
Japp, så är det.

Grattis! :thumbup:


Edit: Har det slagit så nära att det fräser inne i huset kan det vara värt att gå en sväng och kolla så det inte ligger och pyr någonstans runt inkommande servis. Det har hänt att brand utbrutit flera dagar efter ett åskväder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
Inga säkringar som löste? Det kan också hända.
Varför? Tja, med några tusen volt och hög frekvens kan allt hända.
Ni kanske har överspänningsskydd? Inkl portabla i ett uttag?
Störningsfilter i elektronik, etc
Det kan räcka med en viss obalans i nätet, så kanske var det den havererade transformatorn.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Inga säkringar löste ut.
Har inga överspänningsskydd vad jag vet :)
Och alla ledningar, el, tele och vatten går under jord.
Ingenting har gått sönder, så jag har nog haft tur.

enligt Wiki:
Jordfelsbrytaren ska lösa ut inom 300 ms vid 30 mA
JFB är ju till för att rädda liv, men 0,3 sekunder låter i mina öron som för lång tid för att skydda elektronik från att förstöras.

Det skall ju bli åskväder här på västkusten hela veckan, så nu drar jag ur telefonjacket (har fast telefoni och ADSL) när åskvädren närmar sig, och drar ut elen till ADSL-modem, AP/switch och DECT när åskvädren närmar sig.

Idag kom det inte så nära, men en vän som bor ca en mil bort rapporterade rena tyfon/tornadovindar och 30 mm regn på några minuter. De vågade inte gå över gårdsplanen ens.


Skall det fortsätta så här så sätter jag upp åskledare.
Hjälper det något, eller ger det bara en känsla av trygghet?
 
mycke_nu skrev:
Japp, så är det.

Grattis! :thumbup:


Edit: Har det slagit så nära att det fräser inne i huset kan det vara värt att gå en sväng och kolla så det inte ligger och pyr någonstans runt inkommande servis. Det har hänt att brand utbrutit flera dagar efter ett åskväder.
Tack, och tack för varningen!
Bara nya byggnader här och inte massa skräp som kan gömma den röda hanen.
 
KnockOnWood skrev:
Skall det fortsätta så här så sätter jag upp åskledare.
Hjälper det något, eller ger det bara en känsla av trygghet?
Framförallt så är det inte kostnadseffektivt på vanliga småhus. Inte ens försäkringsbolagen rekommenderar det.
 
mycke_nu skrev:
Framförallt så är det inte kostnadseffektivt på vanliga småhus. Inte ens försäkringsbolagen rekommenderar det.
Nej, jag inser att sannolikheten att få en direktträff som bränner ner kåken är mikroskopisk.
Men trots allt ser man det installerat på en del hus.
Kanske mest på hus från 70 - 80-talet.
Är ägarna lurade av duktiga marknadsförare/försäljare?
 
  • Gilla
yhakan
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
JFB är ju till för att rädda liv, men 0,3 sekunder låter i mina öron som för lång tid för att skydda elektronik från att förstöras.
0.3 s gäller alltså vid en felström på 30 mA. Vid 150 mA ska den lösa inom 0.04 s, i praktiken snabbare i båda fallen. Detta räcker för att rädda liv vilket en JFB är avsedd för. Elektronik bör skyddas med överspänningsskydd istället.

KnockOnWood skrev:
Det skall ju bli åskväder här på västkusten hela veckan, så nu drar jag ur telefonjacket (har fast telefoni och ADSL) när åskvädren närmar sig, och drar ut elen till ADSL-modem, AP/switch och DECT när åskvädren närmar sig.
En god ide. Modemen är känsliga. Du kan ju också sätta ett överspänningsskydd av plugin-typ där som skyddar mot överspänningar på både el- och telekabeln.

KnockOnWood skrev:
Skall det fortsätta så här så sätter jag upp åskledare.
Hjälper det något, eller ger det bara en känsla av trygghet?
Överspänningsskydd på inkommande i så fall. Risken för skador på elektronik från indirekta blixtnedslag är typ 200 gånger större, kanske mer. Men detta är en kostnad på 10-15,000:-. Bor ni på landet kan det ändå vara värt, trots nedgrävda ledningar då dessa faktiskt inte är så mycket mer skyddade från åska än luftledningar.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack för alla tips, Bo.Siltberg och Mycke_nu!

Skall fundera igenom det hela och kanske installera överspänningsskydd.

Fast det onda kan ha något gott med sig också:
Efter ett åskväder 2012 fick jag skaffa ett nytt ADSL-modem.
Då ökade vår bandbredd från 3 Mbit/s till 6 Mbit/s i och med modembytet :)
 
Du har ju rätt nytt bygge så det blir säkert både enkelt och bra att fixa skydd. Kommer telekabeln som det ska in via mätarskåpet har det alla förutsättningar att bli enligt skolboken. Ett tips om du går in på det är att sätta Elrond eller GARO kombiskydd med 800V restspänning har sällan sett något bättre för såna här fall. Väl värda sitt pris.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack för infon GK 100, skall kolla detta.

Det är lustigt, fastän man bosatt sig ute på bonnlandet för att komma ifrån storstan,
så är man beroende, addicted, till civilisationens "välsignelser".
 
Idag när jag var ute vid en av "ytteranläggningarna" passade jag på att kolla skydden i mätarskåpet, gör det på eftersäsongen men nu lite tidigare pga denna tråden. Och se på ... där blänkte rött på L1, 2/3 av elementen kvar på den fasen efter troligen samma rejäla åskväder som KoW märkte av lite längre västerut. Första gången på sex år sen jag satte in dem och inte tillstymmelse till problem med utrustning sen dess, var riktigt vanligt tidigare även efter kablifieringen efter Gudrun.

Teleskyddet hade klarat sig men denna får bytas till senhösten.

WP_20140710_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi hade en del strul med en äldre JFB som löste när strömmen kom tillbaks eller var instabil, till exempel vid större åskväder. Lät elektrikern byta när han ändå var här och sen har den inte löst annat än när jag orsakat problemen (med dåliga grendosor).
Men åska kan hitta på en hel del oväntat, även med marledningar. Det kan byggas upp feta potentialskillnader mellan el-ledningar och andra ledande system som vattenledningar eller telekablar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.