Tyvärr har nyare forskning visat att de beslutsfattande delarna i hjärnan inte är färdigutvecklade före 25 års ålder. Det är därför studenter är som de är:) Konsekvensen är att man fram till dess oftast är dålig på att fatta beslut som är långsiktigt bra, man fattar inte rationella beslut utan mer emotionella beslut.

Man brukar säga att barn under 12 aldrig ska cykla ensamma i trafiken just eftersom de inte klarar konsekvenstänkandet i stil med att "den där häcken kan skymma en bil som kommer körande".

Att lära sig "tar jag på spisplattan bränner jag mig" är inte vad jag kallar konsekvenstänkande utan det är betingad inlärning.

Nerre skrev:
Tyvärr har nyare forskning visat att de beslutsfattande delarna i hjärnan inte är färdigutvecklade före 25 års ålder.
Låter sent. Källa på det?

Låter inte helt otroligt.

Jag ledde en teknisk introduktionskurs för blivande civilingenjörer på Tekniska Högskolan i Linköping en gång i tiden.

Projektet gick ut på att reda ut hur en kaffebryggare fungerar. Med få undantag mätte studenterna vattentemperaturen genom att rikta termometern snett uppåt i vattenstrålen och skållade mycket riktigt fingrarna.

Fyra år senare saknades det verkligen inga knivar i lådorna.

Okej vi säger så här. Barn utvecklar ett konsekvenstänkande under lång tid. Som du skriver nerre så tar det på många håll lång tid och vissa lär sig detta snabbare. Barn lär sig genom att pröva och utforska, då anser jag att de behöver testa för att få ett konsekvenstänkande eftersom det är minor som lär. Sedan kan jag hålla med dig nerre att det jag skrev inte ligger riktigt under konsekvenstänkandet.;) men det jag ville få fram är att barn behöver testa saker för att skapa ett konsekvenstänkande! Nu släpper jag detta och går ut i solen. Lär väl bränna mig i år igen konstigt man inte lär sig:)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Visst behöver barnen lära sig. Men de bör lära sig med risker som är acceptabla. Små barn ramlar ofta, har man en provsticka i handen och ramlar så kan den gå rätt långt in i kroppen. Det finns massor med föremål i köket som är betydligt bättre att låta barnen leka med, en träslev t.ex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.