2 113 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Glapp i PEN ledaren
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
På landet höll min granne på med ett centralbyte, han hade hjälp av en annan någorlunda kunnig granne. Huset ifråga är lite av ett virrvarr elektriskt sett, där var industriverksamhet i huset till 60 - talet. Totalt finns där 7 eller 8 centraler.
Just centralen som skulle bytas matar bla. vattenpumpen. De hade brutit strömmen till denna central, veriiferat att strömmen var bruten. Börjar koppla loss trådarna. När de skruvar bort jodledaren till vattenpumpsgruppen. Så blir det en blixt, och huset slocknar. Lampan i taket (som matas från annat håll) lyser svagt.
Allmänt mysterie. Grannen med kunskaper börjar mäta, hittar 400V mellan en fas och jord, i en annan central (icke bruten). Men fattar inte hur detta är möjligt. Han hade ju bara brutit en jordförbindelse i en spänningslös central.
Nåväl jorden ifråga kopplas in igen, och huset får återigen ström via övriga centraler. Då visar det sig att spishällen är död, och ytterligare någon apparat.
Arbetet bröts för kvällen. Dagen därpå kom jag på besök, Och då fungera plötsligt allt igen, även med bruten jord till vattenpumpen, hur vi än mäter så blir det 230V i alla vägguttag (utom de som matas från centralen under arbete). Jag föreslog att koppla in last i form av elradiatorer, men den förväntade oblansen i fasspänningar utebelev.
Jag lyckade med viss övertalning få grannen att ringa till nätägaren, som hade en servicekille på plats inom typ 30 minuter.
Han hittade ganska snabbt felet. I skåpet med huvudsäkringarna (troligen från 20 talet) så kommer inkommande PEN till en liten porslinsplint med ett luftgap i mitten. Gapet överbryggas med en skruv. Dvs. om man lossar skruven så kopplas PEN bort. Porslinet var sprucket precis mitt i skruvhålet, skruven satt löst på snedden.
Troligen har hela huset varit jordat via vattenpumpen, om inte alltid så lite av och till, beroende på hur den där skruven råkat ligga, under många år.
Grannen som lossade jorden till vattenpumpen blev rätt lättad över att han ialla fall inte var direkt skyldig till incidenten.
Just centralen som skulle bytas matar bla. vattenpumpen. De hade brutit strömmen till denna central, veriiferat att strömmen var bruten. Börjar koppla loss trådarna. När de skruvar bort jodledaren till vattenpumpsgruppen. Så blir det en blixt, och huset slocknar. Lampan i taket (som matas från annat håll) lyser svagt.
Allmänt mysterie. Grannen med kunskaper börjar mäta, hittar 400V mellan en fas och jord, i en annan central (icke bruten). Men fattar inte hur detta är möjligt. Han hade ju bara brutit en jordförbindelse i en spänningslös central.
Nåväl jorden ifråga kopplas in igen, och huset får återigen ström via övriga centraler. Då visar det sig att spishällen är död, och ytterligare någon apparat.
Arbetet bröts för kvällen. Dagen därpå kom jag på besök, Och då fungera plötsligt allt igen, även med bruten jord till vattenpumpen, hur vi än mäter så blir det 230V i alla vägguttag (utom de som matas från centralen under arbete). Jag föreslog att koppla in last i form av elradiatorer, men den förväntade oblansen i fasspänningar utebelev.
Jag lyckade med viss övertalning få grannen att ringa till nätägaren, som hade en servicekille på plats inom typ 30 minuter.
Han hittade ganska snabbt felet. I skåpet med huvudsäkringarna (troligen från 20 talet) så kommer inkommande PEN till en liten porslinsplint med ett luftgap i mitten. Gapet överbryggas med en skruv. Dvs. om man lossar skruven så kopplas PEN bort. Porslinet var sprucket precis mitt i skruvhålet, skruven satt löst på snedden.
Troligen har hela huset varit jordat via vattenpumpen, om inte alltid så lite av och till, beroende på hur den där skruven råkat ligga, under många år.
Grannen som lossade jorden till vattenpumpen blev rätt lättad över att han ialla fall inte var direkt skyldig till incidenten.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Senare hjäpte jag till att plocka isär spishällen till atomer, där hittade vi en trasig säkring på styrkortet, det räckte att byta den.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Skall kanske tillägga att en faktor som spädde på mysteriet, är att när grannen köpte huset så fanns där åtskilliga exempel på riktigt grovt dåligt hempul.
Han hittade en elradiator som var ansluten med en gammal antennkabel (såndär platt 300 ohms kabel som fanns på 60 talet). I en dosa hittade han trådar som tvinnats ihop och isolerats med plåster.
Där fanns även flera ställen där prylar matades på "tvären" fas från en central, nolla från en annan osv.
Han har haft en elfirma där tidigare som röjt upp, men när något sådant här händer så funderar man givetvis först på om elfirman missat någon hempulskoppling.
Han hittade en elradiator som var ansluten med en gammal antennkabel (såndär platt 300 ohms kabel som fanns på 60 talet). I en dosa hittade han trådar som tvinnats ihop och isolerats med plåster.
Där fanns även flera ställen där prylar matades på "tvären" fas från en central, nolla från en annan osv.
Han har haft en elfirma där tidigare som röjt upp, men när något sådant här händer så funderar man givetvis först på om elfirman missat någon hempulskoppling.
Å fyfan, rent ut sagt...
Klicka här för att svara
