Hej el-vänner!
Detta är mitt första inlägg på forumet, får se hur det går med bilder å allt!
Så här ser elanläggningen i huset ut. Det är original från -59.
Jag har lite svårt att tyda alla symboler. Strömställare, ljuspunkter, halvcirkel med kors på, vad är det för nått vi ser?
Bokstäverna vet jag nog A=antenn R=radio T=telefon sh= apparater för shuntventil
Enkelpil uppåt= kan det vara att matningen byter till en våning upp?
Dubbelpil uppåt= Kan det vara att matningen byter till övervåningen?
Halvcirkel med två spröt på= Kan det vara uttag?
Detta är mitt första inlägg på forumet, får se hur det går med bilder å allt!
Så här ser elanläggningen i huset ut. Det är original från -59.
Jag har lite svårt att tyda alla symboler. Strömställare, ljuspunkter, halvcirkel med kors på, vad är det för nått vi ser?
Bokstäverna vet jag nog A=antenn R=radio T=telefon sh= apparater för shuntventil
Enkelpil uppåt= kan det vara att matningen byter till en våning upp?
Dubbelpil uppåt= Kan det vara att matningen byter till övervåningen?
Halvcirkel med två spröt på= Kan det vara uttag?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Här finns en översikt över de vanliga symbolerna, även om du är bra på att gissa rätt!
http://www.eio.se/ElIHemmet/Sidor/elsymboler.aspx
Pil uppåt finns inte med men det är som du misstänker uppåtgående ledning.
Obs att symbolen för frånskiljare är fel även om det är OT för denna tråd.
http://www.eio.se/ElIHemmet/Sidor/elsymboler.aspx
Pil uppåt finns inte med men det är som du misstänker uppåtgående ledning.
Obs att symbolen för frånskiljare är fel även om det är OT för denna tråd.
X är INTE kopplingsdosa utan ett lamputtag det kan vara med armaturdosa men kan även vara med endast ett rörutlopp, dubbla pilar betyder att ledningen går uppåt enkel pil betyder att ledningen går neråt, halv cirket med ett kors på är jordat uttag, halv cirkel med två streck på dubbelt ojordat uttag, cirkel med flagga (flaggor)är brytare, liten cirkel/punkt är kopplingsdosa/anslutningsdosa, X med streck på väggsidan är väggarmatur/rörutlopp på vägg, X med smal "rektangel" är lysrörsarmatur i tak, antalet streck på ledningen visar antal trådar.
OBS rören ligger högst troligt INTE där dom är ritade på skissen men dom går mellan dom "dosor" där dom börjar och slutar. Man har helt enkelt dragit den enklaste vägen och det är inse alls säker at det är den ritade vägen. Ritningen visar endast FUNKTIONEN och apparaternas ungefärliga placering.
OBS rören ligger högst troligt INTE där dom är ritade på skissen men dom går mellan dom "dosor" där dom börjar och slutar. Man har helt enkelt dragit den enklaste vägen och det är inse alls säker at det är den ritade vägen. Ritningen visar endast FUNKTIONEN och apparaternas ungefärliga placering.
Hur är det med huset och dess tidigare ägare? Är det släkthus eller har ni flyttat in med okända ägare innan? Ett schema från -59 känns som om det kan vara både en eller flera korrigeringar på. Bli inte förvånad om något skulle se annorlunda ut.
WOW, vilka svar! Jo vi har ju inte flyttat in redigt ännu. Och det saknas gruppschema, detta är det jag hitintills hitta i dokumentationsväg som bäst skulle kunna vara till nytta för att upprätta ett gruppschema. Finns ju säker saker som inte stämmer, men som lite hjälp på traven kanske det duger.
Nu vet jag ju dessutom en hel del om symbolerna! Tackar!!!
Nu vet jag ju dessutom en hel del om symbolerna! Tackar!!!
Sorry det borde jag egentligen vetat 😔elmont skrev:X är INTE kopplingsdosa utan ett lamputtag det kan vara med armaturdosa men kan även vara med endast ett rörutlopp, dubbla pilar betyder att ledningen går uppåt enkel pil betyder att ledningen går neråt, halv cirket med ett kors på är jordat uttag, halv cirkel med två streck på dubbelt ojordat uttag, cirkel med flagga (flaggor)är brytare, liten cirkel/punkt är kopplingsdosa/anslutningsdosa, X med streck på väggsidan är väggarmatur/rörutlopp på vägg, X med smal "rektangel" är lysrörsarmatur i tak, antalet streck på ledningen visar antal trådar.
Klicka här för att svara