Även utan selektivitet är halva slaget vunnet med två seriekopplade JFB, trots att det inte är den bästa lösningen.

Blir det fel i garaget, så kanske båda JFB bryter, men sedan kan man återställa den i huset och ha ljus och värme tills dess man kan felsöka problemet i garaget.

Något som är väldigt besvärligt en iskall och beckmörk vinternatt.

Jag har sektionerat vår anläggning på följande sätt: en JFB för garaget (belysning & uttag ute ligger på garagecentralen), en JFB för huset (källare, markplan & vind). Jag hade tänkt fördelat innecentralen på två JFBer men centralen är inte lätt att dela på. Om jag får till en delning så ska jag försöka göra så att det finns en del lampor/uttag per våning täcks av ena JFBn och resten av den andra. Fördelen är att man förhoppningsvis slipper famla i mörker om den löser ut när det är mörkt ute.

Mina föräldrar har tre eller fyra, två eller tre för huset och en för garaget. Dom för huset är uppdelade så att dom täcker ungefär lika mycket gällande uttag och belysning, så om en JFB löser ut så slocknar inte hela huset, inte ens en hel del av huset slocknar utan grupperna är utspridda över hela huset

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Även utan selektivitet är halva slaget vunnet med två seriekopplade JFB, trots att det inte är den bästa lösningen.

Blir det fel i garaget, så kanske båda JFB bryter, men sedan kan man återställa den i huset och ha ljus och värme tills dess man kan felsöka problemet i garaget.

Något som är väldigt besvärligt en iskall och beckmörk vinternatt.
Det är ju helt riktigt. Jag har faktiskt i stort sett hela utomhusbelysning/markiser/värmare osv. på en tvåpolig brytare i källaren (eftersom det passade att skruva dit det på matningen när den byttes) just s.a. man kan ta bort hela trädgården ur ekvationen, återställa huset och ta utomhuseriet när det passar bättre än mitt i natten/regnet/snöstormen/etc.

Jag har faktiskt använt den i julas när jag (av någon anledning) lyckats att hänga upp en skarvsladd till julbelysning s.a. det rann ner vatten i honan när det regnade :o. Då var det inte fel att bara enkelt kunna isolera trädgården och felsöka när vädret bättrat sig. (Det hade antagligen räckt med att skruva ur säkringen i just det här fallet, men vid tillfällen så är det ju bra att enkelt kunna eliminera jord-noll överledning också.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.