Jag vet inte riktigt hur det blev så.
Utgår ifrån att elektrikern drog kabelröret på standardhöjd?
Och badrumsskåpet satte jag 1cm högre än angivet mått i manualen.
Vågade inte gå högre då normallånga kunde uppleva skåpet som förhögt.
~197cm till centrum av kabelröret.
~193,5cm till ovansidan av ljusrampen.
Det kan ju vara att samtliga mått är standard, bara att i normala fall så är ljusramperna högre/tjockare?
Tänkte också ellist, fast jag ville ju haft raka linjer ändå. Funderar på om man drog ny kabel som var något längre så kunde man kör ellist vertikalt och horisontellt.
Ahlsell hade dåligt utbud av ellist. Finns det någon som är gjort för 10mm kabel?
/haha fick endel snusk-bilder när jag bildgooglade på ellist/
Utgår ifrån att elektrikern drog kabelröret på standardhöjd?
Och badrumsskåpet satte jag 1cm högre än angivet mått i manualen.
Vågade inte gå högre då normallånga kunde uppleva skåpet som förhögt.
~197cm till centrum av kabelröret.
~193,5cm till ovansidan av ljusrampen.
Det kan ju vara att samtliga mått är standard, bara att i normala fall så är ljusramperna högre/tjockare?
Tänkte också ellist, fast jag ville ju haft raka linjer ändå. Funderar på om man drog ny kabel som var något längre så kunde man kör ellist vertikalt och horisontellt.
Ahlsell hade dåligt utbud av ellist. Finns det någon som är gjort för 10mm kabel?
/haha fick endel snusk-bilder när jag bildgooglade på ellist/
Redigerat:
Hejsan!
Ahlsell har rätt mycket plastlister för kabel - Kabelkanal eller Matarkanal kallas det för i deras listor!
Brukar köra med OBO Betterman - WDK plast
15x15mm Enr. 1171523 som exempel!
Jag skulle i ditt läge om detta är ovanför ett spegelskåp eller vad det nu va, sätta en 15x30mm list på väggen som då täcker både kabelutloppet och går ända ner till skåpet så att säga. Horisontellt på vägg alltså!
(Är det högre än 30mm från skåp till ovanför kabelutloppet så går du upp en storlek på listen!)
OBO Betterman hemsida med alla möjliga kombinationer
Ahlsell har rätt mycket plastlister för kabel - Kabelkanal eller Matarkanal kallas det för i deras listor!
Brukar köra med OBO Betterman - WDK plast
15x15mm Enr. 1171523 som exempel!
Jag skulle i ditt läge om detta är ovanför ett spegelskåp eller vad det nu va, sätta en 15x30mm list på väggen som då täcker både kabelutloppet och går ända ner till skåpet så att säga. Horisontellt på vägg alltså!
(Är det högre än 30mm från skåp till ovanför kabelutloppet så går du upp en storlek på listen!)
OBO Betterman hemsida med alla möjliga kombinationer
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Detta är anledningen till varför det är så viktigt med all information om vad som sedan ska monteras i badrummet. Det är olika höjder för om man ska ha badrumsskåp med belysningen eller en separat armatur ovanför. Och både separata armaturer och badrumsskåp har olika ställen där slangen ska in, så det är viktigt att få reda på exakt vad som ska sitta där. Det är upp till både kunden att ta fram uppgifter om vad man ska ha och för elektrikern att efterfråga.
Men men, nu är det ju som det är.
//Patrik
Men men, nu är det ju som det är.
//Patrik
Jo fast nu byggdes badrummet några år före inköpet av inredningen så det var omöjligt att veta.
Fast nu har jag lärt mig att alla inte följer standarder.
- Tror det är bra att man inte specialdrar i väggar för tillfälliga skåp, vore svårare om elen gickut förlångt ner och krockade med skåpet.
Fast nu har jag lärt mig att alla inte följer standarder.
- Tror det är bra att man inte specialdrar i väggar för tillfälliga skåp, vore svårare om elen gickut förlångt ner och krockade med skåpet.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, vet man inte vad man ska sätta upp, då kan det inte heller bli perfekt resultat. As simple as that.
Badrum är ett helsike om man inte vet vad som ska sättas upp!
//Patrik
Badrum är ett helsike om man inte vet vad som ska sättas upp!
//Patrik
Vart går den tunna kabeln?
Ja hur många gånger har man inte fått fråga,Patrik_Hed skrev:
vad ska ni ha för handukstork?
vilket badrumsskåp? Vilken höjd?
vilken fläkt ska ni ha? ska den startas själv av fukt eller ska den startas via strömbrytare?
Och får svaren vet inte, vi har inte köpt eller valt vilken inredning vi ska ha ännu?
Men väggarna måste skruvas igen nu för "de" ska lägga fuktspärr och sätta kakel snart.
tyvärr kan då installationen bli lite "fulare" när elektrikern inte vet vad ni vill ha....
Men en list hade varit bra i TS fråga. det hade sett betydligt bättre ut och "räddat" situationen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden