Hej
Har funderingar på att montera lyktor längs vägen till huset och sitter o klurar på en sak gällande kabeln
Jag har typ 200m vit 5x2,5 eller liknande efter en gammal fellleverans. Tror den är för fast utanpåliggande installation inomhus.
Vågar man lägga den i ett gult markrör och dra längs vägen till de olika ljuspunkterna?
Går det att komplettera den för att bli ok eller är det kört?
Vad händer med kabeln, dvs blir den spröd men åren eller vad gör den mer otät än en gummikabel?
Hoppas jag inte retar upp någon elektriker nu
Har funderingar på att montera lyktor längs vägen till huset och sitter o klurar på en sak gällande kabeln
Jag har typ 200m vit 5x2,5 eller liknande efter en gammal fellleverans. Tror den är för fast utanpåliggande installation inomhus.
Vågar man lägga den i ett gult markrör och dra längs vägen till de olika ljuspunkterna?
Går det att komplettera den för att bli ok eller är det kört?
Vad händer med kabeln, dvs blir den spröd men åren eller vad gör den mer otät än en gummikabel?
Hoppas jag inte retar upp någon elektriker nu
Du får kolla om det är en typ med aluminiumfolie och blanktråd i ytterhöljet. Då är det en EKLK eller motsvarande och ok att lägga i slang (kan också vara EKRK och då inte ok). Är den bara med plast i manteln är det troligtvis en EKK och inte godkänd i mark enligt reglerna. Sen är det upp till D09 att själv avgöra ev övertramp
.
Det är inte mycket i teknisk mening som skiljer mot tex de nya N1XV odyl som får grävas ner direkt, men det är formellt fel och stämplar dig kanske som en förtappad elhempulare.
Det är inte mycket i teknisk mening som skiljer mot tex de nya N1XV odyl som får grävas ner direkt, men det är formellt fel och stämplar dig kanske som en förtappad elhempulare.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Svartkabel. N1XV är det som ger.
Känns nästan lite B att ha EKLK eller EQLQ som ersättaren heter. Stolpe precis utanför dörren vid en villa. Tar vad som finns på hyllan/bilen. Väljer dock alltid svartkabel före EKLK.
Dock ska det längre sträckor eller på företag, skolor, lager mm mm. Alltid svartkabel!
Känns nästan lite B att ha EKLK eller EQLQ som ersättaren heter. Stolpe precis utanför dörren vid en villa. Tar vad som finns på hyllan/bilen. Väljer dock alltid svartkabel före EKLK.
Dock ska det längre sträckor eller på företag, skolor, lager mm mm. Alltid svartkabel!
Ser ut som den danska motsvarigheten till vår EKK, alltså inte tillåten för markförläggning.
Ursäkta dum fråga men är det denna det ska vara för markläggning?
http://www.elkatalogen.se/kabel-rdoe-3g1-5-25m-1.html
http://www.elkatalogen.se/kabel-rdoe-3g1-5-25m-1.html
Rdoe är gummikabel/anslutningskabel oxå fel.
Så är det, nu är det vad en kabeltyp en gång i tiden angetts till för användning i standarder som styr detta rent byråkratiskt och inte direkt tekniskt alla gånger. Danskarna är eller har varit lite mer pragmatiskt avslappnade som i många andra fall jämfört med de präktiga storebröderna..D09 skrev:


