Hej, jag är en "nolla" vad gäller el...
- Men inte nog med det, han som installerade min induktionshäll påstår att det saknas nolla i elsystemet!!! Låter snudd på farligt känner jag, men hur ligger det till egentligen. Allting funkar ju sedan 1991 år då vi byggde huset.
- Vad bör jag göra, kanske ingenting ?

Skulle tro att det inte är framdraget nolla till spisen vilket inte är helt ovanligt. Skulle däremot nolla saknas i hela huset skulle du nog ha rätt stora bekymmer med elen i huset.

Funkade det att koppla in hällen utan nolla. dvs koppla in den tvåfas eller trefas så är det inget farligt alls. Däremot känns det ju viktigt att det är framdraget jord till hällen.

Det finns inga induktionshällar för konsumenter som vill ha 400 V, utan de är alla 230 V. Så om "han" redan har installerat hällen får vi hoppas att han också har ordnat med en nolla fram till hällen.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Fredrik_Lerum: "Däremot känns det ju viktigt att det är framdraget jord till hällen."
Bo.Siltberg: "...får vi hoppas att han också har ordnat med en nolla fram till hällen."

- Ursäkta en idiot på el, men är "nolla" samma sak som "jord" i detta fallet?
- Jag har centralt (numera) en jordfelsbrytare för hela huset, räcker det?
Tack till er båda för snabba och bra svar!

Nästan, inte riktigt. Båda nolla och jord har samma härstamning, men delar upp sig, oftast i centralen.
Om din induktionshäll fungerar så kan ni nog förutsätta att problemet med nollan till hällen är löst.

Vi köpte en Ikeahäll och bad en elektriker skruva dit sladden då den kommer utan sladd. När vi kopplade in den i uttaget small det som ett pistolskott och hällen var trasig, visade sig att det inte fanns någon nolla i uttaget. En elektriker hittade dock nollan i uttaget och kopplade in den. Hällen åkte in på lagning och fungerade efter det.

Tack Bo,
känns lugnare nu. Jo, Spisen har funkat till ca 99 procent - dock har det hänt att man måste "starta/om" el. "initiera processorn" genom att slå av snäppsäkringen i centralen och slå på spisen igen. Detta har jag trott bero på ojämnheter i strömtillförseln (strömspikar?) beroende på att jag bor på landet och har luftledning fram till tomten.
- Glenno83 : Så det fanns en nolla trots allt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.