Har en grupp som går till garage och gillestuga. Från garage vidare till uttag utomhus. Kan jag sätta en kapsling med jfb i garaget, eller måste hela gruppen skyddas från centralen?

Vill helst slippa rota i centralen efter nolla tillhörande just denna grupp, svårt att hitta eftersom alla rör kommer in mitt i centralen. Fast det kanske inte är så svårt trots allt?
Eller så får jag ta mig i kragen och ta en hel dag och installera jfb på hela anläggningen. Fast det tänkte jag faktiskt ta en elektriker till, efter jag fått ett fett arv eller liknande.
 
Det går bra att sätta jordfelsbrytaren i garaget.
 
Du kan sätta en jordfelsbrytare i stort sett var du vill. Vill du bara skydda utomhusuttaget, då funkar det utmärkt och är tillåtet i en gammal anläggning.

Men natuturligtvis är det bäst att skydda så stor del som möjligt av jfb. Det kan behöva sektioneras så inte fukt i ett utomhusuttag slår ut värmesystemet.
 
Tobbe_3 skrev:
Du kan sätta en jordfelsbrytare i stort sett var du vill. Vill du bara skydda utomhusuttaget, då funkar det utmärkt och är tillåtet i en gammal anläggning.

Men natuturligtvis är det bäst att skydda så stor del som möjligt av jfb. Det kan behöva sektioneras så inte fukt i ett utomhusuttag slår ut värmesystemet.
Jo, men då blir det nog centralbyte också, vilket egentligen är lika bra, men det kostar.
Tre jordfelsbrytare är väl rimligt, en till grupper som går utomhus, en till kyl/frys/värme och en till resten.
 
platon1980 skrev:
Jo, men då blir det nog centralbyte också, vilket egentligen är lika bra, men det kostar.
Tre jordfelsbrytare är väl rimligt, en till grupper som går utomhus, en till kyl/frys/värme och en till resten.
Ja det är att föredra att ha en till utomhus och en till resten (samt ev. en egen om man har någon gammal elpanna). MEN i de allra flesta fall så går det alldeles utmärkt att köra hela huset på en brytare. Och eftersom det förenklar inkopplingen i äldre installationer så kan det i många fall vara både berättigat och motiverat. (Det där att kyl/frys måste ligga på egen är en kombination av gammalt mög som inte varit aktuellt på flera decennier och ett fundamentalt feltänk om hur funktionssannolikhet fungerar och garanteras).

En jordfelsbrytare tjuvlöser normalt sett inte annat än om man har just jordfel i sin anläggning. Då rättar man till dessa istället för att sektionera hit och dit s.a. man ligger under utlösningsströmmen mer av tur än skicklighet. Nu kommer Bo att vilja påpeka att en hel del utrustning faktiskt får läcka ganska mycket ström s.a. man om man har otur med spisar osv. faktiskt kan ligga över 30mA utan att det föreligger något formellt fel. I praktiken så vet vi dock att detta hör till ovanligheterna, och modern utrustning i stort sett inte läcker ström annat än vid fel. Så skulle man råka ut för det problemet så bytte jag nog hellre utrustningen än började sektionera hit och dit.

Som andra sagt så är det det enklaste, snabbaste och billigaste sättet att skydda en gammal anläggning och det kan inte nog rekommenderas att man installerar en JFB. Det bör bli *mycket* billigare än den offert du fick på centralbyte, i storleksordningen några tusenlappar, MEN om du har en risig anläggning s.a. det blir mycket felsökning så kan det förstås springa iväg (i min egen anläggning så hade jag inga direkta jordfel i utomhusarmaturer eller dylikt, dock så hade tidigare generationers elektriker inte varit så noga med om nollan eller jorden kom på rätt skena. Det var felkopplat på åtminstone 4-5 grupper, och i något fall så fick vi skarva för att få till rätt längd (det var väl därför man slarvat någongång på sextiotalet kan man tänka).

Så gå inte och sug på det, utan tag åtminstone in en offert.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du kan inte säga över 30 mA i läckström. Man måste redan betrakta en felström på 15 mA som en riskabel ström för falskutlösning. Specen säger att den lösa ut mellan 15 - 30 mA för 30 mA varianten. Värden mellan 20 - 25 mA är normala.
 
Tobbe_3 skrev:
Du kan inte säga över 30 mA i läckström. Man måste redan betrakta en felström på 15 mA som en riskabel ström för falskutlösning. Specen säger att den lösa ut mellan 15 - 30 mA för 30 mA varianten. Värden mellan 20 - 25 mA är normala.
Ja, jag är ju i USA nu så jag måste tom säga 5mA (för så hård är standarden här). :)

Men visst, om vi skall vara så noggranna så är dina siffror bättre. (Och tänka sig att jag ändå trodde att jag klistrat dit tillräckligt med Brasklappar...)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fördel med att sektionera är väl annars att ett fuktigt utomhusutag inte slår ut både värme och frys? Är inte alltid man hemma när jordfelsbrytaren löser ut
 
sir_erken skrev:
Fördel med att sektionera är väl annars att ett fuktigt utomhusutag inte slår ut både värme och frys? Är inte alltid man hemma när jordfelsbrytaren löser ut
Och nackdelen är att man inte märker det. (Även om just utomhus/inomhus är en bra sektionering). Om det är det är risken för det här man vill undvika, så är det inte sektionering i första hand man skall satsa på, eftersom även om denna minskar risken något (lite svårt att kvantifiera) så är det ändå tysta fel när det händer. Och kanske lite paradoxalt så går risken då *upp* ju finare man sektionerar eftersom felet blir tystare och tystare. (Principen man använder för att undvika detta fenomen när man bygger högtillgängliga/högtillförlitliga system i industrin och akademin kallas fö "fail-fast", dvs när så är möjligt så skall man stanna så mycket som möjligt så fort som möjligt, eftersom det bla gör att ev fel kan hittas i testning.)

Så i ett villasammanhang så skulle jag säga att sweetspotten ligger i antingen en ganska grov sektionering så att man vid drift har en rimligt chans att märka och åtgärda felet utan ytterligare övervakning, eller att man lägger till övervakning av sitt system/objekt (det är ju inte bara om pannan har ström som är intressant, den kan ju ha gått sönder på annat sätt, så temperatur bör man också övervaka. Samma med frys, det är ju inte att den har ström i sig som är det intressanta, utan att den håller maten tillräckligt kall). En sådan övervakning kan ofta kombineras med villalarm som typiskt har ingångar för det och exv. kan skicka SMS.

Att sektionera fint *utan* ytterligare övervakning ser jag som kontraproduktivt. Då är det bättre att lägga pengarna på motsvarande övervakning och reparationsberedskap (exv. genom granne med nyckel om man är bortrest långt och länge).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Finns det någon sannolikhet att seriekopplade jordfelsbrytare löser ut i ordning? Skulle vara fint att sätta en separat i garaget och en för hela anläggning vid centralen.
 
platon1980 skrev:
Finns det någon sannolikhet att seriekopplade jordfelsbrytare löser ut i ordning? Skulle vara fint att sätta en separat i garaget och en för hela anläggning vid centralen.
Serie kopplade jfb kan fungera om den ena är en modell med fördröjd utlösning. Men det är dyra specialmodeller.

Då blir det nog enklare att koppla garaget utanför husets jfb och bara ha en separat för garaget.

I villainstallationer med 16 -20 A diazed huvudsäkringar då existerar ingen selektivitet mot t.ex
10 ampere C automatsäkring vid en kortslutning.
 
sir_erken skrev:
Fördel med att sektionera är väl annars att ett fuktigt utomhusutag inte slår ut både värme och frys? Är inte alltid man hemma när jordfelsbrytaren löser ut
Utomhusuttag kan vara lämpliga att lägga på en separat jfb eftersom det kan vara fuktiga förlängnings-motorvärmar kablar som löser ut jfb.

Det kan vara ett problem att fixa i äldre installationer där utomhusuttagen är anslutna till befintliga belysningsgrupper i villan.
 
Tobbe_3 skrev:
Serie kopplade jfb kan fungera om den ena är en modell med fördröjd utlösning. Men det är dyra specialmodeller.
Eller för att svara supertydligt: Nej, det gör det inte. Jordfelsbrytare är inte byggda på det sättet. Dock kan man med seriekoppling få högre säkerhet på bekostnad av fler falsklarm genom att seriekoppla två. MEN, det är ingen som gör det (utan tidsfördröjning då), och det är med största sannolikhet inte värt besväret. Bättre i så fall att köpa en bättre JFB och testa denna kontinuerligt.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Eller för att svara supertydligt: Nej, det gör det inte. Jordfelsbrytare är inte byggda på det sättet. Dock kan man med seriekoppling få högre säkerhet på bekostnad av fler falsklarm genom att seriekoppla två. MEN, det är ingen som gör det (utan tidsfördröjning då), och det är med största sannolikhet inte värt besväret. Bättre i så fall att köpa en bättre JFB och testa denna kontinuerligt.
Jo det finns sådana lösningar där man använder 300 mA med fördröjd utlösning som brandskydd och efterföjande normala jfb på 30 mA som personskydd för grupper där det krävs t.ex. vägguttag.
 
Tobbe_3 skrev:
Jo det finns sådana lösningar där man använder 300 mA med fördröjd utlösning som brandskydd och efterföjande normala jfb på 30 mA som personskydd för grupper där det krävs t.ex. vägguttag.
Ja, det var precis det jag menade. Det förekommer i stort sett bara i större/industriella anläggningar. Det jag menade var att ta två "vanliga" och installera i serie i ett vanligt hus. (Sedan så måste man inte klippa bort en inbyggd sladdmonterad JFB om en sådan kommer med, eller rycka ur en portabel, bara man som sagt är på det klara med att man inte har någon garanterad selektivitet mellan dem. Men det kan naturligtvis fungera, iaf ibland, och man får inga elsäkerhetsrisker av att göra så.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.