1 641 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Skyddar jordfelsbrytare här?
Jordfelsbrytaren funkar nästan bättre på ojordade saker.
Synd att namnet kan göra en osäker på vad den gör bara, den borde kanske heta ström-mätare-som-bryter-om-något-går-fel-mackapär =)
Men iaf, om man har ojordade uttag är det viktigare att jordfelsbrytare än om man har jordade uttag, i ett ojordat uttag är det inget som hindrar dig från att få strömmen i dig om din elapparat går sönder, medan i en apparat som är jordad skall det gå ut i skyddsjorden (vid korrekt konstruktion) när olyckan händer.
Synd att namnet kan göra en osäker på vad den gör bara, den borde kanske heta ström-mätare-som-bryter-om-något-går-fel-mackapär =)
Men iaf, om man har ojordade uttag är det viktigare att jordfelsbrytare än om man har jordade uttag, i ett ojordat uttag är det inget som hindrar dig från att få strömmen i dig om din elapparat går sönder, medan i en apparat som är jordad skall det gå ut i skyddsjorden (vid korrekt konstruktion) när olyckan händer.
Eller så får folk lära sig vad ett jordfel innebär, det är vad "fackmän" kallar ett fel där strömmen tar fel väg och går till jord i stället för nollan. Helt naturligt med jordfelsbrytare när den bryter för/vid jordfel.
Jag tycker att det är bättre att "vanligt" folk tar reda på vad orden har för innebörd/betydelse än att man ändrar på språket.
Jag tycker att det är bättre att "vanligt" folk tar reda på vad orden har för innebörd/betydelse än att man ändrar på språket.
Principiellt håller jag med dig, samtidigt som det är synnerligen korkat (av elbranschen?) att välja ett ord som kanske 95% av befolkningen missförstår. Det är liksom upplagt för bekymmer. Och eftersom el i hemmet är så fantastiskt reglerat kan det vara vettigt att använda terminologi som de flesta förstår, när det handlar om elsäkerhet.elmont skrev:Eller så får folk lära sig vad ett jordfel innebär, det är vad "fackmän" kallar ett fel där strömmen tar fel väg och går till jord i stället för nollan. Helt naturligt med jordfelsbrytare när den bryter för/vid jordfel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Kanske är det så att allmänheten har en förståelse för hur en JFB faktiskt fungerar i sig. Att "jord" är med i bilden beror endast på att det är så vi tillämpar en JFB, en väldigt vanlig tillämpning ska sägas. Så det är inte fel att kalla den "jordfelsbrytare", "felströmsbrytare" eller "summaströmsbrytare" etc när man talar om hur den principiellt fungerar.
Internationellt varierar det från land till land vilket ord som används. JFB är det ord som används i Sverige och så kommer det att förbli. Men jag ser ingen anledning att sarkastiskt hävda att alla andra namn än JFB är fel.
Internationellt varierar det från land till land vilket ord som används. JFB är det ord som används i Sverige och så kommer det att förbli. Men jag ser ingen anledning att sarkastiskt hävda att alla andra namn än JFB är fel.
Är det mitt inlägg du menar? Då förstår jag inte vart det sarkastiska är. Ligger det i mitt motstånd mot att införa "nya" ord som i mitt tycke inte fyller någon funktion? Eller är det mitt sätt att försöka förklara för dom som inte vet? Eller läser du in nått som jag inte skrivit. Är det inte riktat mot mig kan du glömma allt i det här inlägget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Du förstår mycket väl att det var ditt inlägg jag svarade på.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 239 inlägg
Fast då måste vi också ta med i beräkningen att du är i kraftig minoritet med den åsikten. Du är fö i gott sällskap där, eftersom vi i Sverige är i kraftig minoritet. I länder med avsevärd befolkning så har man som sagt *bytt* från motsvarande JFB till motsvarande "felströmsbrytare" (eg. "kvarströmsbrytare"). Så där har man helt klar inte tyckt att det inte "fyllt någon funktion".elmont skrev:
I ett av de länderna, där jag fö skriver detta, så är det elektrikerna som springer omkring och rättar folk, från det gamla till det nya. Iaf den pensionerade elektrikern jag pratade med. Han var å andra sidan ganska pårökt (helt lagligt skall tilläggas), så just det får ni ta med lämplig nypa salt.
Sedan så är språkbruket ändå inte konsekvent här i Sverige. Om du hävdar att mönstret är så oomkullrunkeligt att en strömbrytare bryter ström, och en jordfelsbrytare bryter (vid) jordfel, vad bryter då en dvärgbrytare?
Lustig diskussion som utvecklades, dvärgbrytare är ju ett roligt ord att slänga sig med, det får ni inte ändra, ta med ett par tior dvärgar, jordfelsbrytare är ett etablerat namn även om inte alla vet vad exakt det är eller hur det ser ut, kanske inte bästa ordet men kan inte komma något bättre för tillfället. Felströmsbrytare låter som större risk att förväxlas med dvärgbrytare.
I de svenskspråkiga delarna av Finland har jag på flera ställen sett benämningen "felströmsbrytare" i centralförteckningen. Jag vet inte om det är vedertagen term på finlandssvenska eller om det är en direktöversättning från finska (är rätt vanligt med sådana).
Klicka här för att svara