Eller rättare sagt skyddar den mot pulserande DC? Att den endast är märkt med en växelströmsvåg tyder väl på att den inte skyddar mot just pulserande DC? Nu med alla moderna elektriska handverktyg vill jag väl ha en som skyddar även mot detta, eller?

Mer i ämnet för den oinvigde:
http://www.abb.se/product/ap/seitp329/67c0842e8bf40cb2c12573aa003a922b.aspx

jfb.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej det gör den inte.

Den där hör hemma på ett museum. Byt.

En Typ B har du ingen nytta av i ett vanligt hus. Bara onödigt att slänga pengar på en sådan.
En Hager Typ B har ett Nettopris ca 20ggr så högt som en standard.

Däremot bör du testa den du har med ett externt provdon för att se utlösningsström och utlösningstid. Inte ovanligt att en så gammal JFB inte klarar kraven om den inte varit testad med testknappen regelbundet.

Utan typ A är vad du vill ha - pulserande DC.

Mikael_L
Den där är nog rätt gammal.
Den klarar inte kyla inte pulserande DC, det gör nästan alla idag.

Testas varje månad, hmppfff :)

Bo.Siltberg skrev:
Utan typ A är vad du vill ha - pulserande DC.
Ja givetvis. Om vi bortser från att den jag har är gammal och sannolikt dåligt motionerad... Är den jag har av typ AC? Dvs. risk att den inte löser när jag kör sticksågen ute i regnet :rolleyes:

Det beror på var felet uppstår i maskinen.

AC-typ som känner av och löser ut för jordfel i växelspänningsnät,
A-typ som förutom att känna fel från växelspänningsnät, även löser ut då vissa överlagrade DC felströmmar uppträder.Apparater som kan åstadkomma sådana är, handhållna bruksföremål (hårfön,borrmaskin) med hastighetsreglering,datorer osv.,
B-typ används för speciella applikationer då den känner av felströmmar av både växelspännings- och likspänningskaraktär.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.