1 706 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Någon som har erfarenhet / synpunkter på ELTAKO relä
Någon som har provat ELTAKO's elektroniska DIN relä ER12DX-UC? (http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/C_Datablad_ER12DX.pdf)
Behöver styra två golvvärmeslingor från inbrottslarmet som har open-collector anslutning (=man behöver ett relä med skyddsdiod) vilket exkluderar t.ex Hager ESL225S som är mycket snyggare än ELTAKO.
Behöver styra två golvvärmeslingor från inbrottslarmet som har open-collector anslutning (=man behöver ett relä med skyddsdiod) vilket exkluderar t.ex Hager ESL225S som är mycket snyggare än ELTAKO.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Jag ser inget om skyddsdiod?
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Ja, eftersom det är ett elektroniskt relä, så har det ingen reläspole. Och därmed troligen inget behov av skyddsdiod. Den skall ju skydda från transienten som uppstår när man bryter strömmen genom manöverspolen.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Jag blir lite nyfiken, varför skall tjuvlarmet styra golvvärmen?
Jag har en Eltako trappautomat TLZ12 8e som slår på och av motorvärmaruttaget fjärrstyrt från huset.
Jag styr den med 8V från ringledningstrafon, och just detta var lite av finessen med denna lösning, jag slipper skicka 230V spänning till en annan byggnad med en egen gruppcentral med egen huvudbrytare och JFB, dvs mindre risk att man får sig en pärla fast man trott att man slagit av all spänning.
Jag är än så länge helt nöjd med produkten.
Och jag har också helt och hållet uppfattat det som att dessa Eltako-relän med allströmsingång (8-230V) är helt elektroniska och kan ej ge upphov till den spänningspuls som uppstår vid frånslag som behöver kortslutas bort med skyddsdiod.
(Det hörs inga relä-klick från min)
Det är ju inte samma produkt som du funderar på, men från samma tillverkare och troligtvis med en del teknologi invärtes likadan.
Jag styr den med 8V från ringledningstrafon, och just detta var lite av finessen med denna lösning, jag slipper skicka 230V spänning till en annan byggnad med en egen gruppcentral med egen huvudbrytare och JFB, dvs mindre risk att man får sig en pärla fast man trott att man slagit av all spänning.
Jag är än så länge helt nöjd med produkten.
Och jag har också helt och hållet uppfattat det som att dessa Eltako-relän med allströmsingång (8-230V) är helt elektroniska och kan ej ge upphov till den spänningspuls som uppstår vid frånslag som behöver kortslutas bort med skyddsdiod.
(Det hörs inga relä-klick från min)
Det är ju inte samma produkt som du funderar på, men från samma tillverkare och troligtvis med en del teknologi invärtes likadan.
Nu är det en slags kombiutrustning jag har (ESIM 364) som både kan läsa temp med one-wire, snacka trådlöst med larmgivare, kommunicera med NEXA enheter, dra reläutgångar, fungera som vanligt trådat inbrottslarm, sms:a larm, larma/styra via en Smartphone-app mm så jag ser inte något skäl till att skaffa något annat för styrningen av golvvärme.jtl skrev:
Den är by the way inte dyr heller - 2100:- för kortet och ett 1-kanalig SMS relä för plug-in bruk kostar 1300:- på Classe
Det reläet ska du kunna koppla in utan problem.
Det är som sagt gamla hederliga mekaniska reläer med spole som måste förses med skyddsdiod när de ska manövreras av en open collector utgång t.ex.
Edit:
Gissar förövrigt att det bara sitter en optokopplare "direkt" (serieimpedans i form av resistor och konding kanske) på ingången på de där allströmsreläerna.
Det är som sagt gamla hederliga mekaniska reläer med spole som måste förses med skyddsdiod när de ska manövreras av en open collector utgång t.ex.
Edit:
Gissar förövrigt att det bara sitter en optokopplare "direkt" (serieimpedans i form av resistor och konding kanske) på ingången på de där allströmsreläerna.
Redigerat:
Klicka här för att svara